Sari la conținut

Testul care detectează opt tipuri de cancer. Cu un pas mai aproape de marele scop al medicinei

O nouă descoperire dă mari speranţe bolnavilor care suferă de cancer. Este vorba despre o analiză de sânge care poate depista opt tipuri de cancer în stadiu incipient, înainte de apariţia oricărui simptom.

Au fost obţinute rezultate foarte bune pentru depistarea cancerului de ovare, de ficat, de stomac, de esofag şi de pancreas.

Pentru o eficienţă sporită, analiza de sânge ar trebui făcută în fiecare an, iar preţul actual este de 500 de dolari.

Există şi situaţii în care analiza dă rezultate fals pozitive, din cauza unor boli inflamatorii, dar medicii care s-au ocupat de studiu spun ca fiecare caz în parte este evaluat de o echipă medicală, pentru a se evita tratamentul inutil.

Testul CancerSEEK se concentrează pe mutațiile a 16 gene, mutații care se produc de obicei la apariția cancerului, și pe opt proteine eliberate în organism, potrivit BBC.

Au fost testați 1.005 pacienți cu cancer la sân, ovare, ficat, stomac, pancreas, esofag, colon, plămâni. Testul a detectat 70% din cancere.

Detectarea precoce va avea „un impact enorm asupra mortalității de cancer”, spune Dr. Cristian Tomasetti, de la facultatea de medicină a universității Johns Hopkins.

Cu cât cancerul este diagnosticat mai devreme, cu atât cresc șansele de supraviețuire. Testul este cu atât mai important cu cât pentru cinci dintre cele opt tipuri de cancer detectate de CancerSEEK nu există programe de screening. În cazul cancerului pancreatic, de exemplu, simptomele sunt puține și este detectat târziu, astfel încât patru din cinci pacienți mor în anul în care sunt diagnosticați.

Cercetătorii care au dezvoltat CancerSEEK se bazează pe faptul că toate celulele din organism eliberează informații în fluxul sanguin. La fel fac și celulele canceroase.

Pentru dezvoltarea testului, echipa de cercetători s-a folosit de mostre de țesut de la 124 de pacienți care sufereau de cancer. Specialiștii au scanat probele pentru 508 de mutații genetice, analizând zone specifice ale genomului. Noua metodă generează de 100 de ori mai multe date decât alte tehnici valabile, spun specialiștii.