gheta la microscop
Un animal microscopic a revenit la viaţă după ce a fost îngheţat timp de 24.000 de ani în Siberia. Foto: Getty Images

Un animal microscopic a revenit la viaţă după ce a fost îngheţat timp de 24.000 de ani în Siberia, a anunţat o echipă de oameni de ştiinţă din Rusia. Acest organism poate fi folosit ca model pentru a studia supravieţuirea în urma îngheţării, susțin cercetătorii.

Descoperirea ridică întrebări cu privire la mecanismele utilizate de acest animal multicelular, un rotifer din clasa Bdelloidea, pentru a rezista de-a lungul acestei lungi perioade de repaus, a declarat Stas Malavin, coautor al unui articol despre acest subiect publicat în jurnalul ştiinţific Current Biology.

''Raportul nostru reprezintă dovada cea mai solidă de până acum potrivit căreia animalele multicelulare ar putea rezista zeci de mii de ani în criptobioză, o stare în care metabolismul este aproape complet oprit'', a spus Malavin, de la Institutul de studii fizico-chimice şi biologice ale solului din Pushchino, Rusia.

Echipa de cercetători a utilizat un instrument de foraj pentru a preleva eşantioane din râul Alazeia din regiunea arctică a Rusiei, apoi a folosit datarea cu radiocarbon pentru a determina faptul că vârsta specimenului era între 23.960 şi 24.485 de ani, relatează AFP, citată de Agerpres. Specialiştii au identificat anterior microbi unicelulari capabili de astfel de reuşite.

În cazul organismelor multicelulare, a fost raportat anterior cazul unui vierme nematod de 30.000 de ani care a revenit la viaţă.

Muşchi şi unele plante au reuşit să se regenereze, de asemenea, după câteva mii de ani petrecuţi în gheaţă.

Rotiferele pot fi adăugate, mai nou, pe lista organismelor ce par să fie capabile să supravieţuiască pe termen nelimitat, potrivit lui Malavin.

Odată dezgheţat, animalul a reuşit să se reproducă singur, folosind un proces numit partenogeneză.

Cu o lungime de aproximativ o jumătate de milimetru, rotiferele sunt nevertebrate acvatice care trăiesc de obicei într-un mediu cu apă dulce.

''Putem să folosim acest organism ca model pentru a studia supravieţuirea în urma îngheţării şi desecării în acest grup şi să îl comparăm cu alte animale rezistente, cum ar fi tardigrade, nematode şi altele'', a adăugat Malavin.

Editor : A.A.