Un roi gigantic de țânțari modificați genetic se pregătește să invadeze Florida. Demersul stârnește mari controverse

Anca Grădinariu Data actualizării: Data publicării:
roi de tinatari
Foto: Guliver/GettyImages

Un roi gigantic de țânțari modificați genetic se pregătește să invadeze Florida. Nu este vorba despre un film sau de vreun joc video, ci de un eveniment care se va întâmplă în realitatea imediată, care își propune să limiteze populația de insecte native și care a provocat proteste printre rezidenți și suspiciuni în rândul oamenilor de știință.

În această primăvară, compania de biotehnologie Oxitec intenționează să elibereze țânțari modificați genetic în arhipeleagul Florida Keys. Oxitec spune că tehnologia va combate febra denga, o boală care poate fi letală, dar și alte virusuri transmise de țânțarii din specia Aedes aegypti - cum ar fi Zika.

Țânțarii nativi din Florida sunt din ce în ce mai rezistenți la insecticid, cea mai comună formă de control, iar oamenii de știință spun că au nevoie de tehnici noi pentru a extermina insectele și bolile pe care le pot genera.

Cum funcționează țânțarii modificați genetic

Țânțarii de la Oxitec sunt modificați genetic pentru a transmite descendenților lor ceea ce compania numește gene „autolimitative”: atunci când sunt eliberați în mediu, masculii modificați genetic se împerechează cu țânțarii sălbatici de sex feminin, iar generația rezultată nu supraviețuiește până la maturitate, reducând astfel populația generală.

În laboratorul Oxitec din Marea Britanie, inginerii companiei au modificat genetic țânțarii, oferind insectelor o genă care face femelele dependente de antibioticul tetraciclină. Fără „droguri”, ele mor. Ouăle acestor insecte modificate genetic sunt expediate în cutii, spre Florida. Țânțarii au nevoie de apă pentru a se maturiza de la stadiul de ou la cel un adult; când echipa Oxitec adaugă apă în cutii, aceștia ies din ou. Cum tetraciclina nu e prezentă în cutie, femelele modificate genetic mor în stadii larvare timpurii. În cazul ideal, țânțarii de sex masculin vor supraviețui și vor transmite gena mai departe, după ce se împerechează cu femelele sălbatice. Astfel, populația locală de țânțari de sex feminin va fi din ce în ce mai redusă, ceea ce va
diminua, de asemenea, numărul de țânțari de sex masculin.

Experimentul din Brazilia, un precedent

Atunci când Oxitec a propus eliberarea experimentală a țânțarilor modificați genetic în Florida, în 2011, planul a fost întâmpinat cu suspiciune în rândul localnicilor și cu dezbateri printre oamenii de știință. Unii cetățeni spun că se tem să fie cobai, iar alți critici sunt îngrijorați de posibilele efecte pe care țânțarii modificați genetic le-ar putea avea asupra sănătății umane și a mediului.

Recent, compania a solicitat din nou aprobarea pentru a elibera o nouă versiune a țânțarilor. În luna mai, agenția EPA i-a acordat o autorizație de utilizare experimentală și proiectul a obținut, practic, undă verde.

Această nouă versiune de țânțari este prima specie modificată genetic aprobată pentru a fi eliberată în SUA.

Compania a efectuat deja un experiment cu acest tip de insecte în Brazilia, unde a lansat mai mult de miliard de exemplare dintr-o versiune anterioară. Oxitec declară că are încredere în eficiența și în siguranța tehnologiei.

Controverse, suspiciuni și temeri

Dar unii oameni de știință doresc să oprească procesul în Florida, ca să aibă timp să evalueze corect experimentul. Alții vor să vadă dovezi mai clare că această tehnologie este chiar necesară, susținând că Oxitec a făcut publice doar datele pozitive și a ascuns alte informații-cheie, inclusiv studii care să arate dacă țânțarii limitează sau nu transmiterea bolilor.

În cazul în care lansarea va avea loc la termenul planificat, unii rezidenți spun că se vor opune vehement.

Compania susține că nu există niciun risc în utilizarea tetraciclinei pentru reproducerea țânțarilor modificați genetic.

Dar unii oameni de știință cred că prezența acestui antibiotic în mediu reprezintă un risc. Ei spun că nu se împotrivesc organismelor modificate genetic, dar că nu sunt de acord cu modul în care s-a desfășurat procesul de aprobare. Nu există, susțin aceștia, o monitorizare a bolilor în țările în care Oxitec a eliberat țânțari și nici informații despre prețul tehnologiei. Până în momentul de față, lipsesc și dovezile că această nouă procedură va duce la suprimarea țânțarilor. Mai mult, Oxitec nu a explicat modul în care insectele modificate genetic vor reduce în mod direct bolile umane, cum ar fi febra denga.

În Brazilia, lucrurile n-au mers foarte bine: cercetătorii de la Universitatea Yale au confirmat că unii descendenți ai țânțarilor modificați genetic, care ar fi trebuit să moară, au supraviețuit până la maturitate și s- au împerecheat cu cei nativi.  Autorii lucrării au concluzionat că nu știu ce impact au avut acești țânțari asupra controlului sau transmiterii bolilor, dar subliniază importanța monitorizării geneticii insectelor.

Oxitec nu a fost de acord cu aceste constatări și a declarat site-ului Gizmodo că studiul Yale include „numeroase afirmații false, speculative și nefondate”.