VIDEO. Un flux de raze-X emis de o gaură neagră supermasivă este mai lung decât diametrul Căii Lactee

chandra gaura neagra
Un flux de raze-X emis de o gaură neagră supermasivă este mai lung decât diametrul Căii Lactee. Foto: chandra.harvard.edu

Astronomii care folosesc telescopul spaţial Chandra cu raze-X, aparţinând NASA, au depistat un fascicul de radiaţii X ce provine de la un obiect cosmic aflat la aproximativ 12,7 miliarde de ani-lumină de Soare şi care are o lungime mai mare decât diametrul de 100.000 de ani-lumină al Căii Lactee, transmite vineri Space.com, citată de Agerpres.

Sursa acestui flux de raze-X este probabil un quasar de acum 12,7 miliarde de ani, din perioada de tinereţe a Universului (ce are vârsta estimată la 13,77 miliarde de ani). Dacă descoperirea va fi confirmată, acesta ar fi cel mai lung fascicul de radiaţii X descoperit vreodată.

Quasarii sunt nuclee galactice active care alimentează găuri negre supermasive şi care pot emite cantităţi extreme de energie. Astronomii speră ca prin studierea acestui flux de radiaţii, denumit PSO J352.4034-15.3373 (sau pe scurt PJ352-15), pot afla mai multe despre modul de formare al găurilor negre supermasive într-o perioadă atât de timpurie din istoria Universului.

„În pofida gravitaţiei enorme şi a reputaţiei ce le însoţeşte, găurile negre nu înghit în mod inevitabil orice ajunge în proximitatea lor, conform unui comunicat al NASA din 9 martie.

„Materia ce ajunge pe orbita unei găuri negre, formând discul de acreţie al acesteia, trebuie să-şi piardă mai întâi din viteză şi energie până să poată trece de orizontul evenimentului (punctul fără de întoarcere de unde nici măcar particulele de lumină nu mai pot scăpa). Câmpurile magnetice din jurul unor astfel de găuri negre pot produce un efect de frânare asupra discului de acreţie, în timp ce alimentează un astfel de jet de radiaţii, ceea ce reprezintă o modalitate cheie pentru ca materia din discul de acreţie să-şi piardă din energie şi să cadă în puţul gravitaţional al găurii negre, susţinând astfel rata de creştere a găurii negre, se mai precizează în comunicatul NASA.

Flux de radiaţii este de aproximativ 1,5 ori mai lung decât diametrul Căii Lactee. Ajunge până la distanţa de aproximativ 160.000 de ani-lumină

Astronomii au urmărit obiectul PJ325-15 timp de trei zile prin intermediul telescopului Chandra, ce este optimizat pentru observaţii în spectrul radiaţiilor X. Acest flux de radiaţii este de aproximativ 1,5 ori mai lung decât diametrul Căii Lactee, ajungând până la distanţa de aproximativ 160.000 de ani-lumină faţă de quasarul sursă.

Până la această descoperire, cel mai lung fascicul de radiaţii cunoscut ce datează din primele miliarde de ani după Big Bang avea o lungime de doar 5.000 de ani-lumină, conform NASA. În plus, PJ325-15 se află cu aproape 300 de milioane de ani-lumină mai departe de Soare decât oricare alt flux de radiaţii observat până acum.

„Lungimea acestui flux este semnificativă pentru că înseamnă că gaura neagră care-l alimentează este în proces de creştere de o lungă perioadă de timp, a comentat în acelaşi comunicat al NASA unul dintre autorii acestui studiu, Eduardo Banados, astronom la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Germania.

„În jurul găurilor negre supermasive, astfel de jeturi puternice de radiaţie pot elimina suficient de multă energie din discul de acreţie, astfel încât materia să cadă în puţul gravitaţional şi gaura neagră să crească, a explicat şi coordonatorul noului studiu, Thomas Connor, cercetător postdoctoral la NASA's Jet Propulsion Laboratory din California.

Acest studiu este disponibil în arhiva Arxiv pentru materiale preprint şi a fost acceptat pentru publicare în The Astrophysical Journal.

Editor : Liviu Cojan