FOTO. O stea devorată de o gaură neagră supermasivă

stea gaura neagra

Această ilustrație oferă o perspectivă asupra unui flux strălucitor de materie stelară desprinsă dintr-o stea în curs de a fi devorată de o gaură neagră supermasivă, ce este înconjurată de un inel de praf cosmic și gaze fierbinți, conform NASA.

stea gaura neagra

FOTO: nasa.gov

Inelul de praf cosmic din jurul găurii negre a fost iluminat în prealabil de emisiile de radiații de înaltă energie provenite din gaura neagră care se hrănește. În ilustrație, în spectrul infraroșu, se poate observa cum inelul de praf cosmic din jurul găurii negre reflectă o parte din energia radiată de gaura neagră sub formă de căldură, în spectrul infraroșu, potrivit Agerpres.

Atunci când o stea se apropie prea mult de o gaură neagră — suficient de aproape pentru a fi distrusă — materia stelară este întinsă și comprimată (spaghetificare) în timp ce este atrasă în gaura neagră. Moartea stelară provocată de o gaură neagră, fenomen numit „dezmembrare mareică”, se produce cu eliberarea unui volum uriaș de energie.

Astronomii au aflat mai multe lucruri despre astfel de evenimente catastrofale prin intermediul telescopului spațial Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). În diferite studii sunt folosite datele obținute de WISE pentru a studia modul în care discurile de materie din jurul găurilor negre absorb și re-emit ecourile energiei eliberate de găurile negre care devorează stele.

Telescopul WISE a fost trecut în stare de hibernare în 2011, după ce a scanat de două ori întregul cosmos vizibil, încheindu-și astfel cu succes principalul obiectiv al misiunii. În septembrie 2013 WISE a fost reactivat în cadrul unei noi misiuni, NEOWISE, misiune care are drept obiectiv participarea la eforturile legate de identificarea asteroizilor și altor obiecte din apropierea relativă a Pământului care ar putea constitui un pericol pentru planeta noastră.