Inele fantomatice de lumină din spațiu oferă o nouă imagine asupra unei găuri negre

Data actualizării: Data publicării:
inele de lumina gaura neagra spatiu
Inele de lumină reflectate de pe nori de praf din spațiu arată o nouă imagine asupra unei găuri negre și sistemului solar vecin. Foto: chandra.harvard.edu

Găurile negre sunt unul dintre supremele mistere ale universului, chiar greu de imaginat. Însă mulțumită unei imagini recent publicate de NASA, un astfel de fenomen poate fi vizualizat mai bine, transmite CNN.

Inele fantomatice au fost surprinse în jurul unei găuri negre de către Observatorul NASA Chandra - care e folosit pentru detectarea razelor X - și grație Observatorului Neil Gehrels Swift. Imaginile cu raze X arată ceea ce în mod normal ar fi invizibil.

Gaura neagră există într-un sistem binar cu o stea companion – iar gravitația găurii negre trage materia dinspre stea în discul din jurul său.

Gaura neagră și sistemul stelar sunt numite V404 Cygni și sunt la o distanță de aproape 7.800 de ani lumină față de Pământ. Steaua are aproape jumătate din masa soarelui nostru.

Observatorul Swift, aflat în spațiu, și lansat în 2004, a detectat o explozie de raze X dintr-un sistem binar în iunie 2015. Această explozie a creat inele de energie care sunt vizibile în imaginile cu raze X.

Ecouri de lumină

Fenomenul care a creat inelele este reprezentat de ecouri de lumină. Au fost create în acest sistem când explozia de raze X din sistemul binar s-a reflectat de norii de praf împrăștiați în spațiu între sistemul V404 Cygni și Pământ.

Spațiul este plin de praf, însă este mai mult ca un fum plin de mici particule solide.

O nouă imagine publicată de NASA combină razele X observate de Chandra cu datele colectate din lumina optică observată prin telescopul Pan-STARRS din Hawaii. Lumina aceasta umple spațiul dintre stelele din jur.

În 2015, Chandra a observat sistemul pe 11 și 25 iulie, în vreme ce Swift a efectuat observații între 30 iunie și 25 august.

Opt inele create de către razele X din izbucnirile de lumină din 2015 pot fi văzute cum se reflectă de pe norii de praf. Aceste inele pot ajuta oamenii de știință să înțeleagă mai bine gaura neagră din cadrul sistemului V404 Cygni, precum și spațiul cosmic dintre sistem și Pământ.

Diametrul inelelor oferă posibilitatea cercetătorilor de a determina distanțele norilor de praf care au creat inelele de lumină. Cu cât este mai mare inelul, cu atât este mai aproape norul de Pământ.

Cercetătorii au folosit razele X într-un mod similar cu modul în care sunt utilizate pentru radiografii sau scanarea bagajelor de la aeroport.

Aceasta înseamnă că au putut folosi luminozitatea razelor X pentru a determina compoziția norilor de praf în funcție de cât de multe raze absorb. Cercetătorii au găsit că praful era probabil format din grafit și granule de silicat.

Editor : A.C.