Ce este „metaverse”, proiectul pentru care Facebook angajează 10.000 de oameni. Ar putea transforma total internetul

realitate virtuala
Ce este „metaverse”, proiectul pentru care Facebook angajează 10.000 de oameni. Foto: Profimedia

Conceptul „metaverse”, pentru dezvoltarea căruia Facebook a anunțat că angajează 10.000 de oameni, poate părea o versiune îmbunătățită a realității virtuale (VR), dar mulți oameni cred că acesta ar putea fi, de fapt, viitorul internetului, relatează BBC.

De fapt, realitatea virtuală, față de metaverse, ar putea fi comparabilă cu primele telefoane mobile din anii 1980, față de actualele telefoane inteligente.

În loc să folosim un computer sau un smartphone, în metaverse vom putea folosi o cască pentru a intra într-o lume virtuală care conectează tot felul de medii digitale.

Spre deosebire de realitatea virtuală din prezent, care este folosită în cea mai mare parte pentru jocuri, această lume virtuală ar putea fi utilizată practic pentru orice - muncă, joacă, concerte, excursii - sau doar pentru socializare.

Mulți cred că vom avea un avatar 3D când vom folosi metaversul. Dar, pentru că este încă doar la stadiul de idee, nu există în acest moment o definiție unică a acestui concept.

Pe piață apar zvonuri despre lumile digitale și realitatea augmentată o dată câțiva ani, dar, de obicei, entuziasmul dispare rapid.

Cu toate acestea, în rândul investitorilor bogați și al marilor firme de tehnologie există un mare interes în privința metaversului, pentru că nimeni nu vrea să rămână în urmă dacă acesta se va dovedi a fi viitorul internetului.

Există, de asemenea, sentimentul că, pentru prima dată, tehnologia este aproape de realizarea unui astfel de univers, având în vedere progresele din domeniul VR, apariția tot mai multor dispozitive care pot fi conectate la internet și viteza tot mai mare a acestuia.

Rolul Facebook

Facebook a făcut din construirea metaversului una dintre marile sale priorități. Compania a investit în realitatea virtuală prin căștile sale Oculus, făcându-le mai ieftine decât cele ale companiilor rivale - poate chiar cu pierderi, potrivit unor analiști.

De asemenea, construiește aplicații de realitate virtuală pentru socializare și pentru muncă, inclusiv unele care interacționează cu lumea reală.

Deși și-a făcut un obicei din a cumpăra companiile rivale, Facebook susține că metaversul „nu va fi construit peste noapte de o singură companie” și a promis că va colabora cu alți dezvoltatori ai conceptului.

Recent, a investit 50 de milioane de dolari pentru finanțarea unor grupurilor non-profit, pentru a ajuta la „construirea responsabilă a metaversului”.
Totuși, compania crede că pentru dezvoltarea metaversului va mai fi nevoie de încă 10-15 ani.

Alte companii interesate

Tim Sweeney, șeful Epic Games, care produce jocul Fortnite, a vorbit de mult despre aspirațiile sale legate de conceptul de metaverse.

Jocurile multiplayer online au deja, de zeci de ani, lumi interactive partajate. Nu sunt metaversul, dar au câteva idei în comun.

În ultimii ani, Fortnite și-a extins produsul, găzduind concerte sau evenimente în propria sa lume digitală.

Și alte jocuri se apropie de ideea de metavers. Roblox, de exemplu, este o platformă pentru mii de jocuri individuale conectate la un ecosistem mai mare.

Între timp, Unity, o platformă de dezvoltare 3D, investește în „gemeni digitali” - copii digitale ale lumii reale - iar compania de grafică Nvidia își construiește „Omniversul”, pe care îl descrie ca o platformă pentru conectarea lumilor virtuale 3D.

Dar metaversul nu se rezumă la jocuri. Facebook, de exemplu, a experimentat cu o aplicație de întâlniri VR numită Workplace și un spațiu social numit Horizons, ambele folosind sisteme cu avatar virtual.

O altă aplicație de realitate virtuală, VRChat, este concentrată în întregime pe petrecerea timpului online împreună cu alți oameni.

Există însă tehnologia necesară pentru metaverse? Realitatea virtuală a evoluat mult în ultimii ani, cu căști de ultimă generație care pot păcăli ochiul uman să vadă în 3D în timp ce jucătorul se deplasează într-o lume virtuală.

Lumile digitale mai avansate vor avea nevoie de o conectivitate mai bună, mai consistentă și mai mobilă - ceva ce ar putea fi rezolvat cu lansarea 5G.

Deocamdată, însă, totul se află în stadii incipiente. Evoluția metaversului - dacă chiar va avea loc - va fi făcută printr-o competiție între giganții din domeniul tehnologiei în următorul deceniu - sau poate chiar mai mult.

Editor : M.B.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate