Cum se propagă informațiile false legate de coronavirus. Studiu de caz: mesajul „unchiului cu masterat” și metoda „copypasta”

aplicație facebook, pagina facebook
FOTO: Getty Images

Pe internet circulă foarte multe informații false despre pandemia de coronavirus, de la sfaturi greșite legate de măsurile de protecție la speculații despre planurile guvernamentale. BBC face un studiu de caz și arată cum o astfel de postare, botezată „unchiul cu masterat”, a devenit virală.

Este vorba despre o listă de sfaturi - unele adevărate, altele benigne și altele care pot fi dăunătoare, care a circulat pe Facebook, WhatsApp și Twitter.

Postarea „unchiului cu masterat”, numită așa din cauza presupusei surse de informații, a ajuns în nenumărare locuri, de la profilul de Facebook al unui bărbat britanic în vârstă de 84 de ani, la contul de Instagram al unui prezentator TV din Ghana, prin intermediul grupurilor de Facebook pentru catolici indieni sau forumuri specifice coronavirusului și al unor grupuri de WhatsApp și conturi Twitter.

La prima vedere, postarea pare legitimă, deoarece informațiile sunt atribuite unei surse de încredere: un medic, o instituție sau acel „unchi” absolvent de master.

„Postarea zero”

Prima versiune pe care au găsit-o reporterii BBC a fost postată de un utilizator Facebook pe 7 februarie. Aceasta a fost distribuită într-un grup numit Happy People, cu aproape 2.000 de membri și conținea diverse sfaturi – le spune oamenilor să bea apă caldă și să evite gheața și susține că dacă îți curge nasul nu ai coronavirus. Sunt însă informații fără bază reală.

Postarea s-a răspândit după ce a fost preluată de un utilizator din India, numit Glen. Acesta a preluat-o și a postat-o pe mai multe grupuri de Facebook, inclusiv unul al creștinilor catolici. Începea la fel: „Unchiul colegului meu de clasă a absolvit un master și lucrează la spitalul din Shenzhen”. Deși în mod clar nu era vorba despre unchiul lui.

Postarea includea noi sfaturi, inclusiv unele adevărate. De exemplu, le spunea oamenilor să se spele pe mâini.

Dar noua versiune a adăugat, de asemenea, câteva informații înșelătoare. De exemplu, a descris în detaliu cum evoluează boala. Dar medicii spun că simptomele și severitatea infecției cu Cvid-19 sunt foarte variabile și nu există un tipar exact.

Sfaturi greșite care se viralizează

Timp de câteva săptămâni, postarea s-a răspândit pe grupuri relativ minore. Dar în 27 februarie, un fost proprietar de galerie de artă, în vârstă de 84 de ani, pe nume Peter, l-a făcut să devină viral.

Postarea lui Peter a fost similară cu cea a lui Glen, dar a inclus din nou câteva informații noi - unele dintre ele greșite sau înșelătoare.

Postarea lui Peter s-a răspândit rapid, ajungând în atenția unor site-uri care verifică veridicitatea faptelor, inclusiv Full Fact și Snopes. Ambele organizații au prezentat date care demontează sfaturile, citând surse medicale fiabile, inclusiv OMS, Centrul pentru Controlul Bolilor (CDC) din SUA și Serviciul Național de Sănătate din Marea Britanie (NHS).

De exemplu, în postare se spunea că virusul „urăște soarele”, dar încă nu există dovezi că lumina soarelui ucide virusul, iar cazuri de infectare au fost raportate în multe țări cu climă caldă și însorită.

Peter și-a editat apoi postarea, dar fusese deja distribuită de aproape 350.000 de ori.

Contactat de BBC, bărbatul nu a vrut să spună de unde anume a avut informațiile din postare, dar că avea încredere în sursa sa și că încerca să-i ajute pe oameni să se protejeze.

Deși s-a demonstrat că postarea conține neadevăruri, a fost răspândită și editată, incluzând și mai multe informații neadevărate.

S-a schimbat și sursa. De la „unchiul cu masterat”, s-a ajuns la un „membru al conducerii spitalului Stanford” sau la „doctori japonezi” și „experți taiwanezi”.

Peste 100 de postări mebționând medicul de la Stanford au apărut pe Facebook și au fost distribuite atât de mult, încât universitatea a fost nevoită să dea un comunicat de presă în care să nege orice legătură.

Postarea s-a răspândit și în alte limbi, inclusiv cu ajutorul unor celebrități, inclusiv un prezentator TV din Ghana.

A fost tradusă în mai multe limbi, inclusiv arabă, vietnameză, franceză, spaniolă și italiană.

Metoda „copypasta”

Unul dintre motivele pentru care „unchiul cu masterat” s-a viralizat este că informațiile nu au fost distribuite cu „share” sau „retweet”, ci copiate și repostate de mai mulți utilizatori ai rețelelor sociale.

Acest lucru face ca fiecare postare să pară originală: se pare că a fost scrisă de cineva cunoscut, eventual de un prieten sau de o rudă, sporind astfel șansele de a putea avea încredere în ea.

Faptul că există atât de multe postări „originale” face mai dificilă posibilitatea ca rețelele sociale și utilizatorii să vadă cât de departe s-au răspândit astfel de postări.

Facebook a precizat că postările înșelătoare care nu au fost editate pentru a scoate informațiile neadevărate au fost șterse, pentru că încalcă politicile rețelei.

„Lucrăm încontinuu pentru a elimina dezinformările periculoase despre coronavirus”, a spus un purtător de cuvânt al Facebook.

Editor web: M.B.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate