Guvernul amână aprobarea noului Cod rutier

Data publicării:
bucuresti capitala trafic circulatie auto 5793590-Mediafax Foto-Octav Ganea 1

Guvernul amână aprobarea noului Cod rutier. Proiectul va mai sta în dezbatere şi două săptămâni dacă este nevoie, a anunţat la şedinţa de Guvern premierul Victor Ponta. Una dintre modificări este reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere în cazul în care şoferii trec pe roşu. Propunerea iniţială era ca aceştia să rămână pietoni timp de doi ani, dar în varianta nouă, perioada a scăzut la 60 de zile.  

Sancţiunile din noul document au fost modificate substanţial faţă de proiectul de act normativ iniţial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, faţă de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci.

Legea circulației, modificată constant

De la trăsură la maşină, de la brevet la permis, legea circulaţiei pe drumurile publice se modifică în mod constant de peste 150 de ani.

Și în urmă cu 154 de ani, autorităţile erau preocupate de circulaţia pe drumurile publice. Cum maşinile nu existau, au fost elaborate câteva reguli de bun simţ pentru cei cu trăsura.

Permise de conducere nu existau, dar te numeai birjar numai după ce împlineai 21 de ani. Pe străzile Capitalei nu se circula oricum, era musai ca notabilii să-ţi dea aprobare scrisă.

Se punea preţ şi pe ţinută. Cel care ţinea hăţurile avea uniformă obligatorie: şapcă cu două trese, palton lung, peste genunchi şi neapărat cu două rânduri de nasturi galbeni.

Primul Cod Rutier, 1859

- Conducătorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu muşterii

- Birjarii prinşi pe capră beţi, se vor aresta

- Trăsurile să fie curate şi de buna stare, iar hrana cailor să fie: fân, ovăz şi orz, căci orice trăsură cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula.

- Toate trăsurile vor avea, noaptea, felinare aprinse

După anii 1900, au apărut maşinile. Pentru că în România erau aproape 140, în 1907 a fost elaborat Regulamentul pentru circulaţiunea autovehiculelor. Şoferul avea nevoie de brevet. Îl obţinea după ce îi demonstra poliţistului că poate să meargă cu viteză pe un traseu indicat, să frâneze şi să evite un sac de fân aruncat pe şosea. Înainte să urce la volan trebuia să arate certificatul de naştere ca să dovedească vârsta de 18 ani.

În 1911, în România s-a deschis prima şcoală de şoferi. După câteva luni, aveam deja primii 12 şoferi cu acte în regulă. După doi ani, codul rutier s-a schimbat.

Primele legi pentru circulaţia mașinilor

- Iuțeala cursei trebuie astfel întocmitã ca să evite nenorociri și să nu se împiedice circulația

- Întrecerile unui alt vehicul se vor face pe partea stângă

- Iuțeala mersului automobilelor, tramcarelor și motoretelor nu va putea fi mai mare de 15 km/oră, în aglomerațiuni,orașeși la trecerea prin sate

sursă: Regulament rutier, 1913

După mai bine de 100 de ani, totul s-a schimbat. Mașinile s-au înmulțit, drumurile pietruite au devenit autostrăzi, iar brevetul s-a transformat în permis.

Odată la câțiva ani, îngrijorați de teribilismul șoferilor sau de victimele accidentelor, autoritățile încearcă să schimbe legea circulației.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri