Informare, socializare, divertisment. Cum ne-a schimbat Internetul viața

tineri internet

Facebook, Twitter, Instagram, Google, Yahoo, Wikipedia... Revoluția tehnologică ne-a intrat în viață și ne-a modificat existența, atât la nivel individual, cât și la nivel de societăți. La nivel individual, trăim pe Facebook, ne întâlnim prietenii pe Facebook, ne împărtășim emoțiile sau fotografiile din călătorii tot acolo. Să nu uităm însă că instrumentele „social media” au răsturnat regimuri dictatoriale în Egipt sau Tunisia sau au fost catalizatorul unor mișcări de genul „Occupy”, „Anonymous”, „Uniți salvăm”.

Nu în ultimul rând, Internetul a permis dezvoltarea fabuloasă a unor afaceri.

Există și un revers la toate aceste beneficii. Internetul oferă o uriașă platformă pentru infracționalitate, pentru spionaj, furt de date sau tranzacții cu date care adesea generează un sentiment de nesiguranță. Și poate fi un foarte eficient instrument de manipulare în masă.

Internetul, o uriașă agenție de știri

Internetul a devenit în zilele noastre o agenţie uriaşă de ştiri. YouTube oferă gratuit şi uneori în premieră imagini de la evenimente de pe tot globul. Reţeaua Twitter este locul în care apar, în timp real, informaţii despre orice se întâmplă în lume. E lesne atunci de înţeles că Internetul a schimbat modul în care oamenii au acces la informaţie. Mai mult, Internetul a devenit pentru mulţi singurul loc unde îşi pot exprima liber opiniile şi ideile, iar acest lucru s-a văzut cel mai bine în timpul „Primăverii arabe”.

Mişcarea Occupy, lansată în septembrie 2011 în Statele Unite, a ajuns cunoscută în întreaga lume graţie Internetului şi a promovării pe care activiştii americani i-au făcut-o pe Twitter. Acolo au ajuns fotografiile cu abuzurile poliţiştilor care au folosit nejustificat forţa împotriva celor care denunţau deciziile luate pe Wall Street, locul de unde s-a declanşat criza economică la nivel mondial. Apelurile lansate pe Facebook au scos în stradă mii de oameni, nu doar în Statele Unite, ci şi în Europa şi în Asia. Toţi s-au mobilizat, nemulţimiţi de modul în care guvernele au combătut criza prin austeritate.

Şi revoltele arabe, de acum trei ani, s-au văzut mai întâi tot pe Internet. Cum ziariştii străini cu greu au putut intra în ţările cuprinse de violenţe, Tunisia, Egipt sau Libia, imaginile filmate de oameni, pe străzi, în timpul revoltelor, au ţinut loc de relatări şi mărturii jurnalistice. Iar toate înregistrările video au ajuns pe YouTube şi de acolo pe toate marile posturi de televiziune din lume. Iar platformele online au fost locul de adunare al celor care au vrut schimbarea regimului.

Războiul din Siria e transmis tot pe YouTube, prin înregistrări făcute de amatori. După mai mult de trei ani de conflict sângeros, înregistrările postate pe Internet arată dimensiunea tragediei umane, dar şi transformarea în ruine a unor oraşe de patrimoniu. De aceea, e mai mult decât evident că Internetul a schimbat decisiv şi definitiv felul în care se face presă, modul în care nu doar publicul, ci şi jurnaliştii accesează informaţii.

Twitter, Youtube şi Facebook nu sunt în prima linie doar în cazul zonelor fierbinţi, greu accesibile pentru echipele de ziarişti. Au fost momente în care un eveniment a fost anunţat prin intermediul platformelor online. A fost cazul amerizării pe râul Hudson a unui avion de pasageri care nu a mai ajuns pe pista aeroportului. S-a întâmplat în ianuarie 2009. Trecătorii au fotografiat şi au postat pe Internet şi toată lumea a fost martora unui miracol, înainte ca echipele de intervenţie sau cameramani profesionişti să ajungă la faţa locului.

Recordurile internetului

Reţelele de socializare au creat un nou stil de viaţă. De la oameni simpli, la personalităţi renumite la nivel mondial, toţi folosesc reţelele sociale pentru a-şi împărtăşi opiniile sau pentru a se promova. Cel mai longeviv om de pe planetă, dar şi Suveranul Pontif au ajuns să folosească internetul pentru a demonstra că sunt în rând cu întreg mapamondul.

„Gangnam Style” este cel mai celebru videoclip al tuturor timpurilor. Aproape o treime din populaţia planetei l-a vizualizat pe YouTube. În numai doi ani, videoclipul a fost urmărit de nu mai puţin de 2 miliarde de oameni din toate colţurile lumi.

De altfel, YouTube este o reţea cu un conţinut impresionant. În fiecare zi, filmulețele urmărite de internauţi însumează nu mai puţin de 400 de ani.

Cea mai accesată reţea de socializare rămâne, însă, Facebook. Unul din șapte locuitori ai planetei are un cont activ. Ba chiar şi animalele de companie au paginile lor dedicate. Boo şi Body sunt câinii senzaţie al internetului. Fotografiile postate pe pagina lor atrag mii sau milioane de Like-uri.

Deşi construită cu gândul de a fi folosită exclusiv de către tineri, se dovedeşte că platforma nu are limită de vârstă.

Unii oameni reuşesc să ţină pasul cu tehnologia, chiar dacă se apropie sau au depăşit centenarul. La 105 de ani, Maria Colunia Segura ar putea fi cea mai bătrână persoană care foloseşte Facebook.

Totuşi, nimic nu este cert într-o lume care se schimbă cu o viteză ameţitoare.

Chiar şi Biserica, prin vocea Suveranului Pontif, a făcut pasul către noua eră. Contul de Twitter al Papei Francisc numără nu mai puţin de 13 milioane de abonaţi, graţie versiunilor sale disponibile în nouă limbi.

Cel mai puternic om de pe planetă nu este, însă, la fel de influent şi pe Internet. Barack Obama se află pe locul trei in topul celor mai urmărite conturi pe Twiter, după doi cântăreţi celebri. Recent, Barack Obama a pierdut şi recordul pentru cea mai redistribuită fotografie. I l-au suflat titlul actorii care s-au fotografiat la premiile Oscar.

În fiecare secundă volumul informaţiilor pe aceste reţele creşte ameţitor. În vreme ce aţi urmărit acest material, pe YouTube au fost publicate peste 100 de ore de noi imagini video, pe Facebook sunt cu 5 milioane mai multe postări, iar Istagram e mai bogat cu 60 de mii de noi fotografii.

Cine sunt utilizatorii de Facebook din România

Unul dintre trei români are cont pe o reţea de socializare. Cel puţin aşa arată cele mai recente date în acest sens. Cifra impresionantă se explică prin faptul că în ultimii ani, telefonul mobil, tableta, calculatorul si bineînțeles internetul au devenit indispensabile pentru lumea în care trăim. Chiar și bunicii au deprins tainele comunicării virtuale, pentru a păstra legătura cu cei aflați departe de ei.

Potrivit ultimelor date furnizate de Facebook, în România exista 7. 200.00 de utilizatori de Facebook. 30% dintre aceștia au vârste cuprinse între 25 și 34 de ani, iar 27% dintre ei sunt între 18 și 24 de ani. Facebook-ul a început în a-și face deja loc și printre persoanele de vârsta a doua și a treia pentru că mai bine de un procent dintre utilizatori au peste 65 de ani.

Statisticile mai arată că cei mai activi utilizatori sunt bărbații, în proporție de aproape 64%, în timp ce mai puțin de jumătate dintre femei folosesc rețeaua de socializare.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate