Istoria recentă a doi giganţi: Cum şi-a salvat Microsoft competitorul Apple de la faliment

ma

Microsoft se poate felicita pentru că a avut una dintre cele mai proaste idei de afaceri din perioada modernă. Acum 16 ani, şi-a salvat competitorul Apple de la faliment. În 1997, compania lui Bill Gates a băgat 150 de milioane de dolari în Apple, bani care au reprezentat trambulina de pe care a sărit în anii care au urmat. Atunci, Microsoft era un gigant, iar Apple - un biet bolnav. Rolurile s-au inversat. Acum, Microsoft are o capitalizare de circa 320 de miliarde de dolari, în timp ce Apple valorează peste 505 miliarde de dolari.

În 1997, Apple venea smerit în faţa mai-marelui Microsoft să ceară ajutor. Compania era aproape de faliment, după o serie de proiecte costisitoare care au eşuat în perioada în care Steve Jobs fusese înlăturat de la conducerea ei. Microsoft a acceptat să ajute Apple să îşi revină. Nu era o mişcare tipică pentru Microsoft, o companie care s-a ridicat de fapt prin strivirea concurenţei.

Şi totuşi, a întins o mână de ajutor către Apple, cu un motiv bine întemeiat: avea nevoie de concurenţi. Dacă Apple murea, risca să fie considerat un monopol, iar autorităţile antitrust din America ar fi putut să ceară spargerea grupului. În plus, Microsoft voia să câştige şi ceva capital de imagine, pentru că se lupta prin tribunale cu Netscape, companie care opera un browser concurent.

Afacerea părea bună la acel moment. Era un acord de licenţiere prin care Microsoft promitea să dezvolte şi să livreze programe pentru platforma Mac, potrivit Bloomberg Businessweek. Practic, Microsoft susţinea atunci tocmai un produs Apple care avea mai apoi să-i muşte serios din propria cotă de pe piaţa calculatoarelor. De cealaltă parte, Apple renunţa la procesele intentate împotriva Microsoft şi promitea să pună motorul de căutare Internet Explorer pe calculatoarele sale.

Parteneriatul cu Microsoft a fost anunţat în cadrul unui eveniment care a marcat atât revenirea lui Steve Jobs la cârma Apple, cât mai ales poziţiile celor două companii. În cadrul evenimentului, fondatorul Microsoft, Bill Gates, a apărut pe ecranul imens din sala de prezentare, punându-l total în umbră pe Jobs.

Imaginea este reprezentativă pentru raportul de forţe de atunci dintre cei doi jucători. Apple avea o valoare de piaţă de 3 miliarde de dolari, fiind un jucător foarte mic pe piaţa calculatoarelor în comparaţie cu Microsoft, care era un gigant, cu o capitalizare de peste 500 de miliarde de dolari.

Cu ajutorul Microsoft, Apple nu numai că şi-a revenit, dar a devenit tot mai puternică. Zece ani mai târziu, acelaşi Steve Jobs anunţa iPhone-ul, telefonul inteligent care a revoluţionat piaţa telecom. A urmat în 2010 lansarea tabletei iPad, unul dintre cele mai populare produse ale Apple. Iar în acelaşi an, Apple a întrecut, pentru prima dată, valoarea de piaţă a Microsoft. Acum, Microsoft este un jucător mult mai mic decât rivalul său: are o capitalizare de circa 320 de miliarde de dolari, în timp ce Apple valorează peste 505 de miliarde de dolari.

Business Club



Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate