Sari la conținut

Avertismentul a 15.000 de oameni de știință într-o „scrisoare către omenire”

Planeta se apropie de punctul în care nu va mai putea susţine viaţa fără a suferi daune ireversibile, arată cercetătorii în revista BioScience.

planeta-pamant

Foto: NASA

„Punere în gardă pentru omenire: al doilea avertisment”. Aceasta este semnalul de alarmă solemn pe care mai mult de 15.000 de oameni de știință din 184 de țări l-au publicat luni 13 noiembrie în revista BioScience.

Ei cer acţiuni concrete şi rapide de protecţie a mediului, în condiţiile în care, la nivel internaţional, au fost luate măsuri doar pentru stabilizarea stratului de ozon.

Însă, în ultimii 25 de ani, populaţia planetei a crescut cu 35%, în timp ce resursele de apă potabilă au scăzut cu un sfert şi s-au defrişat mai mult de 120 de milioane de hectare de pădure, relatează The Independent.

Oamenii de știință, printre care și laureați ai premiului Nobel, au scos în evidență faptul că, în ultimii 25 de ani, pe glob au avut loc:

- cantitatea de apă potabilă pe cap de locuitor la nivel mondial a scăsut cu 26%;

- numărul „zonelor moarte” din oceane – locuri în cre vietățile abia pot trăi din cauza poluării și a lipsei de oxigen – a crescut cu 75%;

- aproape 121 de milioane de hectare de pădure au fost defrișate pentru a face loc terenurilor agricole;

-  emisiile de carbon și temperaturile medii au crescut în continuare;

- populația Pămîntului a crescut cu 35%;

- în total, populația de mamifere, reptile, amfibii, păsări și pești a scăzut în lume cu 29%.

Pentru supravieţuirea planetei, specialiştii recomandă crearea unor noi rezerve naturale terestre şi marine, dar şi încetinirea creşterii demografice.

Etichete: pamant , planeta , avertisment 15.000 oameni stiinta , resursele pamantului , crestere demografica pamant