Sari la conținut
News Alert

De ce „cântă” Pământul?

Pământul „cântă”. S-a dovedit definitiv. O echipă de geofizicieni europeni a reușit, pentru prima dată, să înregistreze „bolboroseala” misterioasă produsă de Planeta albastră.

Oamenii de știință știu de mult că seismele pot face Pământul să vibreze pentru perioade lungi de timp. Totuși, în 1998 o echipă de cercetători a descoperit că planeta generează constant un semnal vibrațional de joasă frecvență, chiar și în absența cutremurelor. De atunci, s-au formulat diverse teorii și s-au încercat diverse măsurători la suprafața Terrei.

Acum, în studiul lor publicat în revista Geophysical Research Letters, cercetătorii au explicat că au putut înregistra „oscilația liberă” a Terrei cu ajutorul a 57 de seismografe plasate pe fundul oceanului, ceea ce constituie o premieră.

Până acum, s-a mai vorbit despre „cântecul Pământului”, dar într-o altă împrejurare. În 2012, zgomotele scoase de Pământ fuseseră înregistrate din spațiu, de sateliţii NASA, care au identificat o serie de sunete asemănătoare cu nişte ciripituri și fluierături. Este vorba, însă, de altceva. Provin de la centura magnetică a Pământului şi nu pot fi auzite de urechea umană decât captate din spațiu:

La sfârșitul anului 2012, timp de un an, seismografele amplasate pe fundul Oceanului Indian - pe o suprafață de peste patru milioane de kilometri pătrați - au înregistrat vibrațiile Terrei, dar din apă. Și pentru prima oară, cercetătorii au reușit să izoleze sunetul, în condițiile în care fundul oceanelor este extrem de zgomotos, după cum a explicat Martha Deen, cercetătoare la Institutul de Fizică a Pământului de la Paris.

Până acum, cercetătorii nu putuseră detecta murmurul Terrei decât cu ocazia cutremurelor de pământ de suprafață, dar rezultatele nu fuseseră convingătoare. Acum știm că există un „murumur” și sub apă.

Din păcate, este imposibil pentru om să audă acest murmur. Având frecvențe ultrajoase, cuprinse între 2,9 și 4,5 mili-Hz, zgomotul produs este de 10.000 de ori mai jos decât poate percepe urechea umană.

Pământul produce vibrații de 0,029 ori pe secundă, ceea ce înseamnă că la fiecare 30 de secunde Terra produce acest sunet.

Ca să poată asculta cântecul Terrei, cercetătorii au izolat aceste frecvențe, eliminând toate zgomotele parazite: zgomotul valurilor, al cutremurelor de pământ sau sunetele vieții marine.

În ceea ce privește originea acestor sunete, enigma rămâne intactă și tocmai de aceea intrigă. Au fost formulate diverse ipoteze, unele contradictorii: turbulență atmosferică, mișcarea maselor de apă, valurile de suprafață, deplasarea plăcilor tectonice și alte cauze de natură geologică. Cercetătorii nu s-au pus de acord.

Dar acest studiu este important pentru că deschide calea pentru noi cercetări. Este pentru prima oară când o echipă reușește să înregistreze un semnal de pe fundul oceanului. „Pământul este în continuă mișcare și noi am vrut să observăm aceste mișcări, pentru domeniul geofizicii, care ar putea beneficia de date suplimentare”, spune Martha Deen. Cercetătorii speră că într-o zi se va reuși chiar cartografierea interiorului planetei.

Etichete: spatiu , geologie , sunetul pamantului , cantecul terrei , pamantul canta , murmurul pamantului , seismografe , sunete pamant , planeta canta