Gemenele din China modificate genetic pentru a fi imune la HIV ar „putea fi mai inteligente” în urma experimentului

He Jiankui
Foto: Agerpres

Un cercetător american a asigurat că există posibilitatea ca creierele celor două gemene, modificate genetic în mod ilegal de confratele său chinez He Jiankui, pentru a rezista împotriva HIV, ar fi putut suferi modificări ce le-ar putea ameliora funcţia cognitivă şi le-ar „putea face mai inteligente”, subliniindu-şi totodată refuzul faţă de o asemenea practică, relatează luni Agerpres, care citează EFE.

He-Jiankui-bebelusi-modificati-genetic
Cercetătorul He Jiankui a anunţat că a contribuit la naşterea primilor bebeluşi din lume care au fost modificaţi genetic. Captură The He Lab/YouTube

„Cel mai probabil este ca cele două creiere ale fetiţelor să fi fost afectate”, a declarat Alcino J. Silva, neurobiolog la Universitatea California din Los Angeles, publicaţiei de specialitate MIT Technology Review, citată luni de ziarul South China Morning Post.

Silva, al cărui laborator a descoperit în 2016 impactul genei CCR5 asupra memoriei şi capacităţii creierului de a forma noi conexiuni, a precizat că „interpretarea cea mai simplă a acestor mutaţii este că vor avea efect asupra funcţiei cognitive a gemenelor”.

Potrivit MIT Technology Review, numeroase studii demonstrează că, pe lângă protejarea împotriva HIV, suprimarea genei CCR5, la care au fost supuse gemenele Lulu şi Nana înainte de a se naşte, este legată de o ameliorare a funcţiei cognitive.

Aceeaşi alterare introdusă în ADN fetiţelor „a făcut ca şoarecii să devină mai inteligenţi, ajutând totodată creierul uman să se recupereze mai bine după un atac cerebral”. Totuşi, potrivit lui Silva este imposibil de prezis ce efect exact va acea această modificare asupra funcţiei cognitive a fetiţelor, de aceea este „ceva ce nu trebuia să se facă”.

În noiembrie 2018, He Jiankui a surprins comunitatea internaţională afirmând că a reuşit să creeze primele gemene manipulate genetic pentru a rezista la virusul HIV, ceea ce a suscitat un val de critici.

Autorităţile chineze, după o investigaţie preliminară, au asigurat că He Jiankui a desfăşurat ilegal acest studiu, în scopul obţinerii de câştiguri şi de faimă personală, şi au subliniat că el „a evitat supervizarea, a strâns fonduri şi a atras şi alţi cercetători pentru a desfăşura această editare genetică asupra unor embrioni umani, în scop de reproducere, lucru interzis de legea chineză”