Foto Iarba de mare s-a adaptat la poluarea umană și a început să „strângă” particulele de plastic care ajung în mări și oceane

iarbă-de-mare
Iarbă de mare Posidonia oceanica, specia studiată de echipa de cercetători în zona Mallorcăi, în Marea Mediterană. Planta captează particule de plastic care au ajuns în mare prin poluare. Foto: Profimedia Images

Iarba de mare din zonele de coastă pare că s-a adaptat la a capta particulele de plastic care au ajuns în mări și oceane prin poluare, formând mici bile de fibră poreclită „bile Neptun”, conform cercetătorilor, citați de The Guardian.

Plantele subacvatice de adâncime mică ar colecta aproape 900 de milioane de obiecte de plastic pe an doar în Marea Mediterană, conform unui nou articol științific publicat în jurnalul Scientific Reports.

„Arătăm că resturile de plastic care ajung pe fundul mărilor părăsesc mediul marin prin ajungerea la mal a ierbii de mare”, spune Anna Sanchez-Vidal, biolog marin la Universitatea din Barcelona. Felul în care acționează algele reprezintă o purificare continuă a resturilor de plastic din mare, a adăugat ea.

Studiul face cunoscut, astfel, încă „un serviciu” important pe care algele îl furnizează planetei. Plantele subacvatice joacă oricum un rol vital în îmbunătățirea calității apei, ele absorb dioxid de carbon și produc oxigen și reprezintă un mediu important de dezvoltare pentru sute de specii de pești. Ancorându-se în ape mici, iarba de mare previne eroziunea malurilor și micșorează impactul furtunilor puternice.

Citiți șiRaport al unor oameni de știință de top: Amenințarea la adresa existenței tuturor formelor de viață este mai mare decât s-a crezut

Există 70 de specii de iarbă de mare, grupate în mai multe familii, inițial plante de uscate, dar care au recolonizat oceanul în perioade dintre acum 80 de milioane și acum 100 de milioane de ani. Iarba de mare crește peste tot, din Arctica și până în zonele tropicale, iar majoritatea speciilor au frunze lungi, asemănătoare ierbii de uscat, care formează vaste „pajiști” marine.

Este, însă, încă neclar dacă activitatea de captare a plasticului afectează în vreun fel plantele.

bile de iarbă de mare la mal microplastic poluare
Bilele de iarbă de mare care au ajuns pe plajă în Mallorca prezintă cantități important de plastic captat, conform cercetătorilor de la Universitatea din Barcelona.

Pentru a înțelege mai bine această nouă funcție a algei, Sanchez-Vidal și echipa sa au studiat o specie care există doar în Marea Mediterană, Posidonia oceanica. În 2018 și în 2018 ei au numărat cantitatea de particule de plastic prinsă în bilele de iarbă de mare eșuate pe plajă, în Mallorca, o zonă în care planta crește pe o zonă răspândită.

Resturi de plastic au fost găsite în jumătate dintre eșantioane mai mici – 600 de particule la fiecare kilogram de alge. În bilele de iarbă de mare mai mari, densitatea plasticului a crescut și ea – la 1500 de particule per kilogram.

Editor : Adrian Dumitru