Insulele de gunoi din plastic au devenit casă pentru animalele din ocean. Cercetătorii se tem că ar putea transporta specii invazive

deseuri din plastic scoase din ocean cu vaporul
Operațiune de curățare a deșeurilor din Marea Insulă de Gunoi din Pacific. Foto: Profimedia

Oamenii de știință au descoperit animale marine trăind pe deșeurile din plastic aruncate în ocean, care formează Marea Insulă de Gunoaie din Pacific, scrie BBC. Multe dintre aceste creaturi sunt specii de coastă, care trăiesc la mare distanță de habitatul lor obișnuit, pe o „insulă” de dimensiunea unei țări mari, plutind la jumătatea distanței dintre coastele Californiei și insulele Hawaii. Cercetătorii se tem că aceste structuri artificiale ar putea transporta specii invazive.

Oamenii de știință au găsit animale și plante - anomone, gândaci marini, moluște, crabi - pe 90% dintre deșeurile marine. Ei sunt îngrijorați că plasticul din ocean ar putea ajuta ca mijloc de transport pentru specii invazive.

În cadrul studiului au fost examinate bucăți de plastic mai mari de 5 centimetri în diametru, adunate din insula de gunoi din Pacific - o zonă în care curenții marini strâng la un loc deșeurile care plutesc în ocean.

„Plasticul este mult mai durabil decât multe deșeuri naturale care plutesc în ocean și creează un habitat mai solid”, a spus dr. Linsey Haram, unul dintre cercetătorii care au coordonat studiul la Centrul de Cercetare Smithsonian Environmental. La studiu au mai participat Institutul Ocean Voyages, care colectează proba de plastic din ocean în timpul expedițiilor, și oceanografii de la Universitatea Hawaii din Manoa.

În oceanele lumii există cel puțin cinci astfel de insule plutitoare formate din deșeuri de plastic. Cea care a fost studiată de cercetători este considerată cea mai mare: conține o cantitate estimată de 79.000 de tone de deșeuri și se întinde pe o suprafață de aproape 1,6 milioane de kilometri pătrați (cât Mongolia).

„Tot felul de deșeuri ajung aici. Nu este o insulă formată doar din plastic, dar în mod sigur e o cantitate imensă de plastic prinsă aici”, a mai arătat dr. Haram.

În această structură există mult micro-plastic - bucăți atât de mici, încât sunt greu de observat cu ochiul liber. Dar sunt și obiecte mari, cum ar fi plase de pescuit, geamanduri și chiar ambarcațiuni care au fost aduse de curenții marini după ce au smulse de la mal de tsunami-ul care a măturat coastele Japoniei după cutremurul din 2011.

Dezastrul natural care a avut loc atunci a aruncat în ocean mii de tone de deșeuri și sute de specii marine de coastă au fost găsite apoi în viață pe obiecte plutind care au ajuns pe coasta de nord-vest a Americii și pe Insulele Hawaii.

„Vrem să înțelegem cum poate plasticul să devină un mijloc de transport pentru speciile invazine”, a mai precizat dr. Haram pentru BBC.

Unele dintre speciile descoperite pe deșeurile de plastic examinate provin din mijlocul oceanului - organisme care trăiesc pe diverse deșeuri plutitoare. Dar ce a atras cel mai mult atenția a fost diversitatea de specii de coastă plutind pe deșeurile de plastic.

„Mai mult de jumătate din deșeuri aveau pe ele specii de coastă. Acest lucru ridică o serie de întrebări despre ce înseamnă de fapt o specie de coastă”, a declarat dr. Haram.

Oamenii de știință au mai spus că această descoperire a scos la iveală o nouă „consecință neintenționată” a poluării cu plastic, o problemă care va deveni din ce în ce mai mare.

Un studiu anterior a estimat că omenirea va genera 25.000 de milioane de tone de deșeuri din plastic până în 2050.

Great Pacific garbage patches, illustration