Sari la conținut

Invenție pentru un stomac sănătos. Un clujean a descoperit folia care inhibă dezvoltarea microbilor

Cele două folii au avantajul de a se dezintegra în natură de câteva ori mai rapid decât alte produse de acelaşi tip. Invenţia a primit, în 2013, medalia de bronz la salonul internaţional de inventică.

Eticheta biodegradabilă pentru fructe seamănă cu o bucată de celofan. Nici ambalajul pentru semipreparate nu îţi atrage imediat atenţia.

Ambalajele inventate de cercetătorul clujean sunt realizate din particule speciale care inhibă dezvoltarea oricărui tip de microbi la suprafaţa fructelor şu a legumelor.

Acest ambalaj practic elimină aceste substanţe, deoarece el acţionează acolo unde ar fi problema produsului, adică la suprafaţă”, spune cercetătorul Dan Vodnar.

Dan Vodnar a muncit doi ani la realizarea foliilor antimicrobiene. Efortul i-a fost răsplătit anul trecut la Geneva, unde a primit o medalie de bronz. Dar produsele rămân deocamdată în laborator. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci are nevoie de patru ani pentru a-i elibera brevetul de invenţie şi a-i permite să îşi comercializeze produsele. În acest timp, mulţi oameni se îmbolnăvesc din cauza microbilor de pe alimente.

Bolile care predomină atunci când vorbim despre contaminare microbiană sunt bolile digestive, gastroenterite , gastro-entero-colite, care se manifestă de obicei prin vărsături, diaree și febră”, explică Cornelia Bala - medic primar diabet, nutriţie, boli metabolice.

Cercetătorul susţine că ambalajele nu ar creşte preţul produselor cu mai mult de 50 de bani.

Iar acesta nu este singurul produs revoluţionar pe care asistentul universitar l-a inventat. Dan Vodnar este cercetător la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, însă înainte să își înceapă aici activitatea, a studiat în Germania, unde din acid lactic a făcut pixuri biodegradabile. Dacă un pix normal se degradează în 200 de ani, unul făcut de cercetătorul clujean se degradează, fără a afecta mediul, în numai cinci săptămâni.

Tot el a creat și niște jeleuri din bacterii probiotice, acele bacterii care se regăsesc în iaurturi. Jeleurile pot fi mâncate inclusiv de diabetici, vegetarieni sau de copii.

Etichete: inventie , cluj-napoca , alimente , bacterii , microbi , folie , dan vodnar , pixuri ecologice , jeleuri