Sari la conținut

Medici: Telocitele ar putea vindeca bolile ficatului și inimii

La Institutul Victor Babeş, şoarecii de laborator ar putea deţine cheia vindecării a zeci de boli considerate, în acest moment, incurabile. Pe ei, cercetătorii fac experimente cu telocite, celule descoperite de medicii de la Institutul Victor Babeş, despre care se crede că au capacitatea de a regenera organele bolnave.

Este nevoie de ani întregi de cercetări pentru ca o descoprire să îşi demonstreze eficacitatea. Aşa se întâmplă şi cu telocitele. În acest laborator, medicii au provocat infarct soarecilor, le-au transplantat telocite şi au văzut cum muşchiul inimii se reface.

Telocitele sunt nişte celule cu un corp mic, dar cu prelungiri extrem de lungi care lucrează în tandem cu celulele stem. Acum, cercetătorii au descopeit telocite şi în ficat.

„Aş folosi cuvântul senzaţional. Senzaţional nu e atât descoprirea celulelor în ficat cât mai ales faptul că telocitele cresc şi sunt implicate în regenerarea ficatului”, spune acad. Laurenţiu Popescu, directorul Institutului Victor Babeş.

Prin cunoaşterea mecanismelor în care acţionează telocitele, în viitor ar putea apărea tratamente pentru afecţiuni grave, cum ar fi ciroza hepatică. La nivelul inimii, telocitele ajută la vindecarea muşchiului cardiac după infarct, creînd noi mici vase de sânge. Mai mult, aceste celule au fost găsit şi în valvele cardiace.

„Aceste organe, complet configurate, cu toate celulele ajunse la maturatie şi transplantate la animale au reuşit să funcţioneze pentru perioade variabile de timp. Este ceva ce acum 20 de ani nu gândea nimeni, nici cel mai optimist cercetator”, explică acad. Ionel Sinescu, rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie Carol Davila.

De asemenea, cercetătorii de la Victor Babeş au mai descoperit că aceste telocite scad ca număr sau dispar cu totul din organismul celor care suferă de boli de piele sau de scleroză multiplă, ceea ce indică rolul pe care îl au în regenerarea organismului.

Etichete: ficat , descoperire , telocite , Victor , institut , regenerare , babes , boale