O nouă plantă a fost descoperită în România. "A stat pur și simplu ascunsă timp de secole"

Data actualizării: Data publicării:
salvie
O nouă specie de plantă a fost descoperită pe pajiștile din Dobrogea. Este vorba despre o specie de salvie, care "a stat pur și simplu ascunsă la vedere timp de secole", a informat Societatea Ornitologică Română. FOTO: sor.ro

O nouă specie de plantă a fost descoperită pe pajiștile din Dobrogea. Este vorba despre o specie de salvie, care "a stat pur și simplu ascunsă la vedere timp de secole", au stabilit cercetătorii de la Universitatea Babeș Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca.

Planta fusese identificată eronat ca Salvia austriaca, o specie comună din Europa Centrală, cu care această plantă este strâns înrudită.

Noua specie a fost descoperită și cercetată de o echipă a Universității Babeș Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca. Cercetătorul Mátis Attila, coordonatorul echipei care a făcut această importantă descoperire, explică într-un material pe site-ul Societății Ornitologice Române (sor.ro) care este importanța acestei descoperiri.

Noua specie este legată de habitatele de stepă pontică, astfel că în România este restrânsă la pajiștile stepice din Dobrogea.

În urmă cu 7 ani, în timpul studiilor efectuate în Rezervația Pădurea Dumbrăveni din Dobrogea, botanista Szabó Anna a observat că unele exemplare de Salvia austriaca arătau puțin diferit în Dobrogea față de cele din alte regiuni ale Europei.

"Acesta a fost momentul care ne-a determinat să începem cercetarea acestei plante. Această diferență structurală a scăpat mult timp atenției cercetătorilor, astfel încât această specie a putut rămâne ascunsă pentru știință atâta timp", a explicat Mátis. După observarea structurii și funcției diferite a florii, au început studiile ecologice, biogeografice și genetice, iar rezultatele combinate au confirmat faptul că este într-adevăr o specie necunoscută de plantă.

Primul exemplar găsit a fost depus la herbarul Grădinii Botanice "Alexandru Borza" al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și desemnat ca holotip, exemplarul de referință caracteristic pentru specie.

Descrierea de noi specii a cunoscut însă o revitalizare în ultimii 10 ani, datorită faptului că există mai mulți cercetători și metode mai bune – testele genetice – au devenit mai accesibile. Această situație nu e întâlnită numai în botanică, de exemplu studiile genetice au deschis noi perspective și pentru entomologi, ornitologi sau alți cercetători.

"Descoperirea indică importanța ariilor protejate, ne spune că, dacă nu avem grijă de ele, speciile pot dispărea mai repede decât le pot descrie oamenii de știință. Pajiștile din Dobrogea și pășunile din România sunt în general expuse unui pericol grav: sunt distruse pe de o parte din cauza transformării lor în teren arabil și, pe de altă parte, din cauza pășunatului excesiv. Echipa noastră mai are încă trei specii potențial noi în curs de analiză și descriere, toate din Dobrogea", a declarat Mátis.

Editor : G.M.