O nouă specie de ylang-ylang a fost numită în onoarea lui Leonardo DiCaprio. Orhideea fantomă, printre sute de plante nou descoperite

Leonardo DiCaprio
Postările lui Leonardo DiCaprio de pe rețelele sociale au ajutat la popularizara campaniei de conservare a pădurii Ebo din Camerun. Foto: Profimedia Images

Sute de specii noi de plante au fost identificate de oamenii de știință anul trecut, printre care se regăsesc crinul voodoo roz, orhideea fantomă care crește în întuneric, o plantă de tutun care prinde insecte și floarea „foc de artificii”, scrie The Guardian. Ylang-ylangul „Uvariopsis dicaprio” este prima plantă care a primit un nume nou în 2022.

Noul arbore ylang-ylang a fost denumit în onoarea lui Leonardo DiCaprio în semn de apreciere pentru eforturile sale de conservare a pădurilor din Africa, singurul loc unde crește planta.

Atât crinul voodoo roz, cât și arborele „dicaprio” au fost descoperite în pădurea Ebo din Camerun. În ciuda anulării permiselor de exploatare forestieră în august 2020 de către președintele Camerunului, viitorul noilor specii rămâne unul incert, întrucât habitatul acestor plante în pericol de dispariție este neprotejat.

În afară de noul arbore ylang-ylang, plantele enumerate sunt doar câteva din cele 205 specii noi care au primit un nume în anul 2021 din partea oamenilor de știință de la Grădina Botanică Regală din Marea Britanie și colaboratorii săi din toată lumea.

Toate plantele nou descoperite sunt esențiale pentru biodiversitatea planetei, iar unele din ele ar putea să fie surse viitoare de hrană și medicamente. Totuși, câteva din ele sunt deja dispărute din sălbăticie și multe altele sunt în pericol din cauza tăierilor de păduri, extinderii plantațiilor de ulei de palmier și mineritului.

În fiecare an sunt descoperite cel puțin 2.000 de specii noi de plante, multe din ele în pericol de dispariție

Din 400.000 de specii de plante care au primit un nume, două din cinci sunt în pericol de dispariție. Oamenii de știință spun că este o cursă contra cronometrului pentru a identifica plante noi înainte ca acestea să dispară pentru totdeauna.

În total, 2.000 de plante din toată lumea au primit o denumire în fiecare an în ultima decadă. „Este uimitor că încă descoperim așa de multe”, a spus dr. Martin Cheek. „Dar acum este șansa noastră să găsim specii necunoscute, să le dăm un nume și să sperăm că le putem proteja înainte să dispară de pe tot globul.”

Noua orhidee „fantomă” este una dintre 16 specii noi de orhidee descoperite în pădurile dense și izolate ale Madagascarului. A fost numită „Didymoplexis stella-silvae” („steaua pădurii”) deoarece crește în părțile întunecate ale pădurii și are flori în formă de stea.

Orhideea nu are nicio frunză sau clorofilă pentru fotosinteză și își ia toți nutrienții prin simbioză cu ciuperci subterane. Floarea iese afară din humusul pământului doar pentru o zi pentru a atrage polenizatori, precum furnicile.

Cursă contracronometru: habitate unice sunt în pericol de distrugere din cauza defrișărilor și a schimbărilor climatice

Trei specii noi de orhidee sunt deja considerate dispărute din natură din pricina distrugerii habitatului lor, inclusiv o specie care creștea pe copaci și care a fost eradicată din cauza cererii mari pentru uleiul de mușcată (Geranium) folosit în aromaterapie.

„Din păcate, multe din plantele unice ale Madagascarului sunt în pericol din cauza defrișărilor, secetelor, inundațiilor și a incendiilor provocate de schimbările climatice”, a spus un om de știință de la grădina botanică. „Este o cursă contracronometru.”

Planta de tutun a fost una din 7 specii noi care au fost descoperite în apropierea unui parcări pentru camioane în Australia de Vest și este acoperită cu glande vâscoase cu care prinde insecte, în scopuri defensive – nu este considerată o plantă carnivoră.

Tropicele sunt regiuni propice biodiversității; o nouă specie spectaculoasă de primulă a fost descoperită în Borneo și a fost denumită „Ardisia pyrotechnica” deoarece florile sale albe seamănă cu un foc de artificii. Din păcate, orhideea este deja considerată în pericol critic de dispariție, în condițiile în care un număr mic de plante au fost găsite în doar două locații care sunt amenințate de extinderea plantațiilor de palmieri.

„Cine știe câte mii de specii de plante vor dispărea din cauza plantațiilor de palmieri”, a spus dr. Cheek. „Este revoltător.”

Plantele recent descoperite ar putea fi surse noi de hrană și medicamente

O altă specie nouă a fost descoperită într-un laborator, de data asta, și nu în natură. Ciuperca microscopică a fost descoperită în semințele unei banane sălbatice din Vietnam. „Fusarium chuoi” are o culoare ce aduce aminte de corali, o textură de catifea și este o endofită – o ciupercă ce trăiește în interiorul altei plante fără să îi facă rău.

Printre celelalte specii noi se numără și un saschiu din Bolivia care face fructe asemănătoare cu kiwi-ul și care sunt comestibile în urma prăjirii și au proprietăți medicinale.

„Atât de multe din medicamentele noastre provin din plante sau sunt inspirate din compuși care provin din plante”, a spus dr. Cheek. „Nu e o nebunie să provocăm dispariția acestor specii înainte să putem vedea ce compuși chimici se află în interiorul lor?”

Citește și: Peste 40.000 de specii de plante și animale sunt pe cale de dispariție. Libelulele sunt și ele în pericol