Sari la conținut

Specialiștii avertizează: A șasea extincție în masă este deja în curs

Lumea se confruntă cu o "anihilare biologică" a speciilor sale animale din cauza "problemelor de mediu globale provocate de om" în ultimele decenii, potrivit concluziilor unui nou studiu, relatează marți DPA.

shutterstock_91168643

Foto: Agerpres

Dispariția a miliarde de animale din mii de specii rare sau comune înseamnă că a șasea extincție în masă este deja în curs și este "mai gravă decât se credea", potrivit studiului publicat în revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

"În ultimele câteva decenii, pierderea habitatului, supraexploatarea, organismele invazive, poluarea și, mai recent, problemele climatice, precum și interacțiunile dintre acești factori, au dus la declinuri atât în ceea ce privește numărul, cât și mărimea indivizilor din populațiile speciilor vertebrate rare sau comune", se menționează în studiul citat de Agerpres.

În ultimele 500 de milioane de ani din istoria Pământului s-au înregistrat cinci "extincții în masă", în timpul cărora au dispărut 75% din specii.

Ultima dintre aceste extincții s-a înregistrat în urmă cu 66 de milioane de ani, când 76% din toate speciile de pe planetă, inclusiv dinozaurii, au dispărut din cauza activității vulcanice, a încălzirii globale și a impactului cu un asteroid.

Studiul a fost efectuat de cercetători din cadrul Universității Stanford și al Universității naționale autonome din Mexic. În cadrul cercetării s-au utilizat mostre din 27.600 de specii vertebrate și o analiză mai detaliată a 177 de specii de mamifere confruntate cu extincția populațiilor lor între 1900 și 2015, care au arătat un grad extrem de ridicat al declinului populației la vertebrate, chiar și cazul speciilor pentru care nu există preocupări legate de o eventuală dispariție.

Din cele 27.600 de specii care reprezintă aproape jumătate din speciile vertebrate cunoscute, o treime, respectiv 8.851, au scăzut ca număr de indivizi și zonă geografică de răspândire, deși nu sunt considerate în prezent în pericol, a descoperit studiul.

Cele 177 de specii de mamifere au pierdut toate 30% sau mai mult din zona geografică de răspândire, în timp ce peste 40% dintre ele au trecut printr-un declin sever al populației, de peste 80%.

"Mai multe specii de mamifere care erau relativ în siguranță în urmă cu unul sau două decenii sunt acum în pericol", menționează studiul, prezentând exemple de declinuri masive ale populațiilor de gheparzi, urangutani, lei, pangolini și girafe.

Studiul notează că o preocupare excesivă pentru extincția speciilor duce la o "impresie greșită comună", aceea că habitatul Pământului nu este amenințat în viitorul apropiat, intrând lent într-un episod de pierdere majoră a biodiversității.

"Această percepție trece cu vederea trendurile actuale de declin al populațiilor", menționează studiul, avertizând că această criză reprezintă "un asalt înspăimântător asupra fundațiilor civilizației umane".

"Populațiile în scădere și proporțiile diminuărilor indică o eroziune masivă antropică a biodiversității și serviciilor ecosistemului esențiale pentru civilizație", apreciază cercetătorii.

"Anihilarea biologică care rezultă va avea, în mod evident, consecințe ecologice, economice și sociale", avertizează studiul.

"Omenirea va plăti în cele din urmă un preț foarte ridicat pentru decimarea singurului ansamblu al vieții pe care îl cunoaștem în Univers", adaugă textul citat.

Studiul menționează că "cele mai recente motoare ale cauzelor distrugerii biotice sunt suprapopularea, continua creștere a populației și supraconsumul, în special în rândul celor bogați".

Oamenii de știință au mai precizat și că fereastra pentru acțiune eficientă este foarte redusă, probabil de două-trei decenii maxim.

"Toate semnele indică asalturi mai puternice ca niciodată asupra biodiversității în următoarele două decenii, ceea ce reprezintă o imagine sumbră a viitorului vieții, inclusiv a vieții umane", au avertizat ei.

Etichete: extinctie in masa , specii animale pe cale de disparitie