Tehnologia verde care promite să reducă poluarea avioanelor și chiar să preia carbonul existent

Data actualizării: Data publicării:
avion2
Foto: Guliver/Gettyimages

Transportul aerian este unul dintre cei mai mari poluatori și nu este taxat ca atare, pentru a nu afecta călătoriiile. Însă încep să apară zorii unui kerosen verde. Combustibilul de avion este, din perspectiva poluării, foarte murdar, nu se poate compara cu benzina și motorina. Însă în Germania se fac cercetări pentru un kerosen verde. Nu doar că nu are impact asupra mediului, dar de fapt toată tehnologia presupunea și preluarea de carbon existent. Iar la bază e o tehnologia veche, care acum trebuie perfecționată.

Pentru producția unui kerosen sintetic sunt folosite reacțiile chimice descoperite în anii 20 ai secolului trecut, însă pe alte coordonate. Tehnologia a fost perfecționată și folosită intens pe finalul războiului de naziști. După ce România a întors armele, în august 1944, Germania a pierdut accesul la resursele de petrol, singurele care le mai avea în acel punct al conflictului și a fost nevoită să folosească un carburant sintetic, extras din cărbune.

Pentru kerosenul verde nu se folosește cărbune, ci apă. Sintetizarea sa presupune fracturarea oxigenului și hidrogenului din apă, după care celui din urmă i se adaugă carbon. Iar acesta este luat din atmosferă, ceea ce înseamnă că tehnologia practic și curăță poluarea existentă.

Dar totul e prea frumos ca să fie adevărat și există în realitate o problemă- procesul tehnologic presupune un consum uriaș de energie electrică. Dacă resursele regenerabile pot genera destul pentru a acoperi nevoia, atunci se poate discuta de o soluție viabilă. Pentru optimizarea costurilor se poate lucra intens atunci când există exces de energie electrică în sistem, cum ar fi noaptea.
De asemenea este nevoie de perfecționări ale tehnologiei care să reducă acest dezavantaj.

Cercetările sunt supervizate de Universitate din Bremen și proiectul are un sprijin puternic din partea Lufthansa. Operatorul german speră ca în cinci ani să folosească măcar 5% kerosen sintetic în amestec. Carburantul non fosil este produs la o mică rafinărie din apropierea Mării Nordului, iar ca sursă de energie este folosită producția eolienelor din zonă.

O companie finanțată de Bill Gates produce kerosen sintetic de doi ani

În paralel se fac cercetări și pe celălalt mal al Atlanticului. Carbon Engineering, o companie canadiană, finanțată parțial de Bill Gates, produce motorină și kerosen sintetic de peste doi ani, dar în cantități limitate din cauza costurilor.

Avioanele sunt responsabile de doar 2% din emisiile de carbon ale lumii. Însă pe nișa transporturilor este cel mai mare poluator raportat la numărul de călători. Industria a fost exceptată de prevederile acordului climatic de la Paris. Dar dacă în baza acordului, celelalte sectoare ale economiei își reduc amprenta asupra mediului, avioanele vor ajunge inevitabil cel mai mare poluator.

Germania vrea să evite această situație. În planul climatic al Berlinului există o taxă de mediu pe biletul de avion, iar fondurile pot fi canalizate pentru dezvoltarea kerosenului sintetic. Berlinul este chiar și sub o presiune publică să acționeze pentru reducerea poluării. Se vede în rezulatele alegerilor, unde Verzii au ajuns să-și dubleze locurile în parlamentele locale, dar și în obiceiurile de consum. Transportul aerian în Germania, ca număr de pasageri, a scăzut cu 4% anul trecut. Au călătorit, dar au ales trenul electrificat.

Transferul total către kerosenul verde este utopic. Studiile arată că în această situație biletul de avion s-ar scumpi cu 60%. Mai degrabă o tranziție graduală este indicată. Înlocuirea este departe, dar alimentarea cu hidrogen a avioanelor este un drum de urmat.

Editor web: C.T.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate