"Ucigașul invizibil" care a dus la 8,7 milioane de decese într-un singur an. Cifra i-a surprins și pe experții în poluare și sănătate

oameni pe strada in new delhi oras acoperit de poluare
Poluarea atmosferică cauzată de arderea combustibililor fosili, cum sunt cărbunele și petrolul, a fost cauza a 8,7 milioane de decese la nivel global în 2018. FOTO: Agerpres

Poluarea atmosferică cauzată de arderea combustibililor fosili, cum sunt cărbunele și petrolul, a fost cauza a 8,7 milioane de decese la nivel global în 2018, potrivit unui raport făcut public recent.

Asta înseamnă că unul din cinci oameni care au murit în acel an au avut ca factor determinant poluarea atmosferică, spun cercetătorii care au fost ei înșiși surprinși de această descoperire care a dat peste cap orice estimare de până atunci, scrie The Guardian.

Numărul enorm al deceselor depășește estimările anterioare și i-a surprins chiar și pe cercetătorii studiului. Ei au descris rezultatele ca fiind "uluitoare": "Descoperim din ce în ce mai multe despre impactul poluării. Este peste tot. Cu cât căutăm mai multe efecte, cu atât găsim mai multe", a declarat Eloise Marais, geograf la Universitatea din Londra și coautor al studiului.

Cele 8,7 milioane de decese din 2018 reprezintă un factor cheie la "povara globală a mortalității și a bolilor", arată studiul, care este rezultatul colaborării dintre oamenii de știință de la Universitatea Harvard, Universitatea din Birmingham, Universitatea Leicester și Universitatea din Londra.

S-a constatat astfel că decesele provocate de poluarea atmosferică sunt mai multe decât cele cauzate anual la nivel global din cauza tutunului și a malariei.

Țările cu cel mai mare consum de combustibili fosili din fabricile de energie electrică, case și vehicule au avut cele mai dramatice bilanțuri, studiul  constatând că unul din zece decese din SUA și Europa a avut această cauză. Poluarea a provocat o treime din numărul deceselor din Asia de Est, care include China. Ratele de deces în America de Sud și Africa au fost semnificativ mai mici.

Oamenii de știință au stabilit legături între poluarea aerului rezultată din arderea combustibililor fosili și afecțiunile cardiace și respiratorii, precum și cu pierderea vederii. Dacă nu ar exista poluarea provocată de emisiile de combustibili fosili, speranța medie de viață a populației lumii ar crește cu mai mult de un an, în timp ce costurile economice și de sănătate la nivel mondial ar scădea cu aproximativ 2,9 miliarde de dolari.

Noua estimare a deceselor, publicată în revista Environmental Research, depășește alte statistici anterioare de cuantificare a pericolului mortal al  combustibililor fosili. Spre exemplu, un raport din 2019, a constatat că 4,2 milioane de oameni mor anual din cauza poluării aerului provenită din praful și fumul rezultat din incendii, precum și din arderea combustibililor fosili.

Această nouă cercetare analizează în detaliu impactul particulelor care ajung în aer în urma activității centralelor electrice, din traficul rutier sau din alte surse. Aceste particule cunoscute sub numele de PM2,5, odată inhalate, se depun în plămâni și pot provoca o varietate de probleme de sănătate.

"Aerul pe care îl respirăm afectează sănătatea tuturor, în special a copiilor, a persoanelor în vârstă, a celor cu săraci. De obicei, oamenii din zonele urbane sunt cel mai afectați", a spus Neelu Tummala, medic ORL-ist la facultatea de medicină din cadrul Universității George Washington.

Potrivit unora dintre experți, nici chiar acest bilanț dramatic nu exprimă cu adevărat imaginea sumbră a realității, putând fi chiar o subestimare a realității.

George Thurston, expert în poluarea aerului și sănătate la școala de medicină din New York, conchide că acest nou raport arată mai clar ca oricând că, atunci când vorbim despre costul uman al poluării aerului sau al schimbărilor climatice, cauzele majore sunt una și aceeași - arderea combustibililor fosili.

"Combustibilii fosili au un impact foarte mare asupra sănătății, climatului și mediului și avem nevoie de un răspuns imediat", a subliniat Eloise Marais, care a atras atenția că este nevoie de programe urgente și clare ale guvernelor pentru a diminua daunele uriașe pe care poluarea atmosferică le aduce sănătății publice.

Editor : Georgiana Marina