Sari la conținut
News Alert

Un asteroid va trece joi la mică distanță față de Terra

Un asteroid de mărimea unei case va trece joi la mică distanță față de Terra, fără să prezinte însă un pericol pentru planeta noastră. Deplasarea lui prin spațiu va oferi oamenilor de știință ocazia de a participa la un exercițiu de apărare planetară și de a studia un tip de obiect cosmic care este potențial periculos pentru omenire, informează AFP.

asteroid

FOTO: skyandtelescope.com

"De această dată, nu este un caz îngrijorător, dar putem să profităm de ocazie pentru a ne antrena", a declarat Detlef Koschny, codirector al departamentului Near-Earth Objects din cadrul Agenției Spațiale Europene (ESA), notează Agerpres.

"În acest fel, în ziua în care lângă noi va ajunge un obiect cosmic cu adevărat periculos, vom fi repetat de mai multe ori înainte", a adăugat același cercetător.

Exercițiul este coordonat de Universitatea Maryland din Statele Unite, cu participarea NASA, ESA și a mai multor observatoare astronomice.

Asteroidul 2012 TC4, care are un diametru cuprins între 15 și 30 de metri, va trece joi printre Terra și Lună. "Este un obiect cosmic foarte mic, de mărimea unei case mai mari", a precizat Detlef Koschny.

El se va afla la o distanță mai mică de 44.000 de kilometri față de planeta noastră, însă "nu există niciun pericol, inclusiv pentru sateliți", a declarat pentru AFP astronomul Michael Kelley de la departamentul de Studii Planetare din cadrul NASA.

Asteroidul se va afla dincolo de zona în care se află sateliții geostaționari. Cel mai îndepărtat dintre aceștia se găsește la o distanță de 36.000 de kilometri în raport cu Terra.

"În esență, nu există nimic deosebit referitor la trecerea acestui asteroid. Acest lucru se întâmplă destul de frecvent. Ceea ce face acest eveniment să fie special este faptul că noi am decis să folosim acest obiect cosmic pentru un exercițiu de apărare planetară" contra asteroizilor, a dezvăluit Michael Kelley.

Mai multe observatoare astronomice din lume își vor îndrepta telescoapele spre acest asteroid în momentele în care acesta se va apropia treptat de Terra. El va apărea pe bolta cerească sub forma unui mic punct strălucitor.

Viteza lui relativă în raport cu Terra va fi de 7,3 kilometri pe secundă.

În momentul trecerii pe lângă Pământ a asteroidului 2012 TC4, observatoarele își vor trimite informațiile recoltate la o serie de centre de gestionare a situațiilor de urgență. "Vom vedea dacă datele pe care le vom expedia sunt bine înțelese, dacă sunt clare și dacă trebuie să îmbunătățim anumite lucruri", a explicat Detlef Koschny.

Asteroidul nu va fi vizibil cu ochiul liber, însă astronomii amatori care vor fi echipați cu telescoape performante vor avea șansa de a obține imagini cu acest obiect cosmic.

Asteroidul va fi cel mai ușor de observat în Australia, atunci când se va afla la cea mai mică distanță față de Terra.

În Europa, acel moment se va petrece în timpul zilei (05.41 GMT, 08.41 ora României, n.r.). "Însă el va fi vizibil pentru observatoarele europene în noaptea de miercuri spre joi", a subliniat Rudiger Jehn, cercetător în departamentul Near-Earth Objects din cadrul ESA.

Asteroidul 2012 TC4, care efectuează o rotație completă în jurul Soarelui în 609 zile, a fost descoperit în 2012 și, de atunci, nu a mai fost observat timp de cinci ani.

El a fost din nou reperat în vara acestui an de către VLT (Very Large Telescope) din cadrul Observatorului European Austral (ESO) din Chile. Acest fapt a permis astronomilor să îi calculeze traiectoria cu un grad ridicat de precizie.

Cercetătorii au putut astfel să determine că la următoarea lui trecere pe lângă Terra, ce va avea loc în 2050, asteroidul, a cărui orbită se va modifica până atunci, nu se va ciocni cu planeta noastră. Însă nu este imposibil ca în 2079 acest asteroid să atingă Terra, a precizat Rudiger Jehn.

Asteroidul 2012 TC4 are o mărime apropiată de aceea a meteoritului cu un diametru de 20 de metri care s-a dezintegrat deasupra orașului Celeabinsk din centrul Rusiei în februarie 2013.

Văzând acel bolid luminos pe cer, oamenii s-au apropiat de ferestre, însă unda de șoc a spart geamurile multor clădiri din oraș. Incidentul a determinat rănirea a peste 1.300 de persoane.

Dacă asteroidul 2012 TC4 ar fi prezentat un risc de coliziune cu Terra, nu ar fi necesar, a priori, ca autoritățile să ordone evacuarea populației, a declarat Detlef Koschny.

"Ar fi suficient să se spună oamenilor să se îndepărteze de ferestre pentru a nu fi loviți de fragmentele de geamuri sparte", a precizat același cercetător.

Etichete: australia , terra , asteroid , telescop , astronomi , bolta cereasca