Uriașa afacere a gunoaielor din Portul Constanța. Un procuror avertizează: E doar vârful icebergului. Riscăm să ajungem pubela Europei

Data actualizării: Data publicării:
Containere cu deșeuri în Portul Constanța.
Șeful Gărzii de Mediu spune că toate containere care intră în România sunt verificate pentru a nu conține deșeuri. Foto: Poliția de Frontieră.

1.800 de tone de deșeuri au fost descoperite din martie până acum în mai multe containere din Portul Constanța Sud Agigea. Este vorba despre tocătură de electrice și electrocasnice, multe dintre ele periculoase. Au ajuns la noi în țară cu șase vapoare. Veneau din Germania, iar destinația finală era o firmă din Prahova. "Ce vedeți nu e nici măcar vârful icebergului. Sunt convins că în țară intră mii de tone de deșeuri zilnic", a atras atenția la Digi24 Teodor Niță, unul dintre procurorii experți în infracțiuni de mediu.

Teodor Niță este procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, cel care chiar zilele trecute a preluat ancheta unui nou astfel de caz.

"Ce vedeți nu e nici măcar vârful icebergului. Sunt convins că în țară intră mii de tone de deșeuri zilnic. Fenomenul mă îngrijorează ca procuror și ca cetățean.

Este un fenomen emergent care se amplifică în proporție geometrică și care, în câțiva ani, va duce la transformarea României într-o uriașă pubelă de gunoi, dacă nu se iau m[suri legislative și organizatorice.

Lucrurile se mișcă în măsura în care avem instrumente legale pentru a le mișca", a spus procurorul. 

Citește și: Alte 30 de containere cu deșeuri descoperite la Constanța. Peste 1.000 de tone ar fi trebuit să ajungă la aceeași firmă din Prahova

El a atras atenția că sunt probleme legislative care ar trebui reparate cât de curând posibil și organizatorice.

Dacă din 3 - 5 containere probele nu sunt conforme, ar trebui ca operatorul economic să probeze că restul sunt conforme

Procurorul a dat mai multe exemple care îngreunează activitatea procurorilor specializați în combatarea infracțiunilor de mediu.

n condițiile în care în țară vin 100 de containere cu deșeuri, într-o interpretare extrem de restrictivă a legii ar trebui să descărcăm cele 100 de containere sau vaporul plin cu deșeuri să îl mărunțim, omogenizăm și să vedem conținutul dacă respectă anumite procente. E imposibil, nu ai cum să faci aceste operațiuni, nu ai nici oameni, nici bani, nici tehnologie. Ar trebui implementată noțiunea de probe reprezentative, dacă din 3- 5 containere iau probe și nu sunt conforme, sarcina probei că restul e conform ar trebui să aparțină operatorului economic.

Citește și: Şeful Gărzii Naționale de Mediu: Structuri de crimă organizată fac presiuni pe punctele vamale pentru a introduce deşeuri în ţară

Înainte ca procuror, prin Codul de procedură penală puteam lua măsuri reparatorii, puteam repune lucrurile în situația de dinainte, acum avem dispoziții legale imposibile.

Un alt exemplu este cel generat de nerespectarea de către România a recomandarilor Consiliului Europei din 2018, sunt normative publicate în Jurnalele oficiale ale UE legat de logistică, organizare și competența lucrătorilor de mediu", a afirmat procurorul.

Citește și: Alte 500 de tone de deșeuri, descoperite în portul Constanța. Toate cele 50 de containere se întorc în Germania

Un alt aspect semnalat de Teodor Niță este cel legat de fapul că probele de aer sunt luate prin laboratoare ale unor firme private, pentru că Agenția de Mediu nu are unul acreditat.

"Agenția de Mediu nu are un laborator acreditat, ne chinuim cu expertize și analize de laborator la firme private care nu se știe cui aparțin. Nu mă mir de ce analizele de aer din zona fabricilor de ciment ies bine, deși totul e pârjolit în jur, pentru că trebuie să apelăm la diverse firme private care au o anumită conducere sau un anumit acționariat", a afirmat procurorul.

Cele trei căi de intrare în țară a deșeurilor

Teodor Niță a afirmat că deșeurile intră în țară prin port, pe cale rutieră, dar și pe cale aeriană și că în aceste transferuri ilegale de deșeuri sunt foarte mulți bani în joc.

"Prin port, unde ai forma de control relativ, dacă colaborezi cu vama sau Garda de Coastă are anumiți algoritmi în care analizează riscul de a intra deșeuri în țară, dar informațiile sunt minuscule, accesul e redus.

Apoi, accesul rutier – sunt 54 de puncte de frontieră, am cerut să se reducă aceste puncte prin care pot intra deșeurile în țară, dar nu s-a întâmplat.

Apoi, pe cale aeriană. Am avutexport-import de deșeuri cu avionul, de exemplu tone de cartele telefonice, sunt chestiuni extrem de periculoase.

Este foarte mare riscul de a deveni o uriașă pubelă europeană. Eu doar aplic legea, mi-aș dori ca cei care o creează să fie mai implicați.

Sunt foarte mulți bani în transferurile ilegale de deșeuri.

Nu văd de ce nu putem recicla deșeurile noastre și trebuie să importăm zeci de mii de tone de deșeuri din toată Europa. Avem mai nou și din Africa", a precizat procurorul.

El a spus însă că în ultimul timp au fost luate măsuri organizatorice, au fost create structuri de procurori pe linia de infracționalitate de mediu și că există speranță că lucrurile ar urma să se schimbe: "Nu suntem chiar fără speranță".

 

Editor : Georgiana Marina

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri