VIDEO O nouă specie de maimuță, descoperită în Myanmar. Cum au botezat-o oamenii de știință

Popa_langur
Maimuțele Popa langur măsoară 50-60 cm. Foto: Agerpres / discoverwildlife.com

Cercetătorii au descoperit o nouă specie de maimuţă în Myanmar, care numără doar câteva sute de exemplare, relatează AFP, potrivit Agerpres. Specia, care a fost botezată Popa langur, este deja în pericol de dispariție.

Maimuţa, care măsoară între 50 şi 60 de centimetri, a fost botezată Popa langur de oamenii de ştiinţă de la Centrul German de Primatologie (DPZ) şi din cadrul organizaţiei de mediu Fauna and Flora International (FFI), care au identificat-o după cercetări îndelungate.

Aceasta este o specie de maimuţă-langur - Trachypithecus, după denumirea sa ştiinţifică - endemică în subcontinentul indian şi Asia de Sud-Est, numită după Muntele Popa, un sit sacru situat pe un vulcan inactiv din centrul Myanmarului. În această zonă a fost localizat cel mai mare grup al speciei, cu 100 de indivizi. Alte trei grupuri de Trachypithecus popa au fost identificate, tot în centrul Myanmarului, numărul total al exemplarelor fiind între 200 şi 250.

"Abia identificată, maimuţa-langur Popa este deja ameninţată cu dispariţia", a avertizat Frank Momberg, unul dintre cercetătorii de la FFI, citaţi într-un comunicat.

Cum a fost descoperită specia

Specificitatea acestei noi specii a fost atestată în special prin compararea ADN-ului prelevat din dejecţiile diferitelor populaţii de Trachypithecus, sălbatice sau aflate în captivitate, cu cel al unor specimene istorice, conservate în muzee britanice, germane, americane şi din Singapore.

În cele din urmă, "analiza ADN a unui specimen colectat pentru Muzeul de Istorie Naturală din Londra cu mai bine de o sută de ani în urmă a permis descrierea acestei noi specii", care s-ar fi separat de alte maimuţe-langur în urmă cu aproximativ un milion de ani, a subliniat Christian Roos, cercetător la DPZ.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, specia diferă în special prin culoare, lungimea cozii şi dimensiunea craniului.

"Noi studii pe teren şi măsuri de protecţie urgente vor fi efectuate de FFI şi de alţii pentru a salva maimuţele-langur de la dispariţie", a subliniat Ngwe Lwin, primatolog în cadrul proiectului din Myanmar al organizaţiei de mediu.

Editor : B.P.