VIDEO. Primele maimuţe clonate din lume

Data publicării:
maimute-clonate

Două maimuţe au fost clonate în premieră mondială într-un laborator din China, cu aceeaşi metodă prin care a fost creată oaia Dolly - transferul nucleului unei celule somatice. Oamenii de ştiinţă spun că populaţiile de maimuţe identice genetic vor fi folositoare în cercetarea unor boli ale oamenilor, transmite News.ro.

Maimuţele clonate sunt două exemplare identice de macac cu coadă lungă şi s-au născut în urmă cu opt săptămâni, respectiv şase săptămâni. Acestea au fost numite Zhong Zhong şi Hua Hua, după termenii în mandarină pentru naţiunea şi, respectiv, populaţia chineză.

Potrivit cercetătorilor, maimuţele sunt hrănite cu biberonul şi se dezvoltă normal. Aceştia se aşteaptă ca mai multe exemplare clonate de macac să se nască în următoarele luni.

Potrivit profesorului Darren Griffin de la Universitatea din Kent, deşi această abordare ar putea fi folositoare pentru înţelegerea unor boli umane, generează îngrijorări din punct de vedere etic.

Doctorul Muming Poo, de la Academia de Ştiinţe din Shanghai, care a participat la această cercetare, a spus: „Suntem foarte conştienţi că viitoarele cercetări la care se folosesc primate non-umane oriunde în lume depinde de respectarea unor standarde etice foarte stricte”.

Qiang Sun, reprezentant al Institutului de Neuroştiinţe din cadrul Academiei de Ştiinţe din China, a spus că maimuţele clonate vor fi folositoare pentru studierea unor boli genetice, cum ar fi unele tipuri de cancer şi tulburări metabolice şi ale sistemului imunitar.

Profesorul Robin Lovell-Badge de la Institutul Francis Crick din Londra este de părere că tehnica folosită pentru clonarea maimuţelor Zhong Zhong şi Hua Hua este una „foarte ineficientă şi periculoasă”, aceasta neputând fi numită „o piatră de temelie” în privinţa descoperirii metodelor de obţinere a clonelor umane.

Oaia Dolly a făcut istorie în urmă cu 20 de ani, când a fost clonată la Institutul Roslin din Edinburgh. A fost prima dată când oamenii de ştiinţă au clonat un mamifer dintr-o celulă adultă prelevată din uter. De atunci, multe alte mamifere au fost clonate folosind aceeaşi tehnică de transfer al nucleului unei celule somatice – inclusiv vite, porci, câini, pisici, şoareci şi şobolani.

Tehnica implică transferul de ADN din nucleul unei celule într-o celulă-ou donată, al cărei ADN propriu a fost eliminat. Apoi, această celulă se dezvoltă într-un embrion care este implantat ulterior unui animal surogat.

Zhong Zhong şi Hua Hua sunt primele primate non-umane care au fost clonate prin această tehnică.

În acest studiu, publicat în revista Cell, oamenii de ştiinţă au folosit ADN din celule fetale. După transferarea ADN-ului în cele două ouă donate, a fost folosită reprogramarea genetică pentru a modifica datele genetice care, altfel, ar fi oprit dezvoltarea embrionilor.

Zhong Zhong şi Hua Hua s-au născut după 79 de încercări de clonare. Iniţial, alte două maimuţe au fost clonate dintr-un alt tip de celulă, dar nu au supravieţuit.

În 1999, un embrion de maimuţă rhesus a fost înjumătăţit, pentru a crea gemeni identici. Unul dintre puii de maimuţă născuţi prin această tehnică – Tetra – a primit titlul de prima mai maimuţă clonată din lume, dar metoda prin care a fost creată nu a implicat procesul complex de transfer de ADN.