UE vrea să interzică reclamele personalizate care ne urmăresc pe Google și Facebook

amazon facebook google apple
Aplicațiile Google, Facebook, Amazon pe un iPhone. Foto: Profimedia Images

Uniunea Europeană a încercat de-a lungul ultimilor ani să protejeze confidențialitatea internauților prin diferite mijloace, însă rezultatele nu au dat întotdeauna roade iar utilizatorii se trezesc zilnic cu zeci sau chiar sute de reclame personalizate în funcție de interesele lor, atât pe Facebook, cât și în motorul de căutare Google. Tocmai din acest motiv, potrivit Politico, un grup format din mai mulți parlamentari europeni, autorități de reglementare dar și activiști urmărește acum interzicerea tuturor practicilor care le permit agenților de publicitate sau partidelor politice să „urmărească” utilizatorii cu mesaje personalizate ori de câte ori folosesc internetul.

În anul 2018, Uniunea Europeană a introdus Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR), un regulament de confidențialitate care stabilea controlul asupra datelor personale ca fiind un „drept fundamental” al unei persoane fizice și care, de asemenea, amenința cu amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală a unei companii care încălca aceste reguli.

Trei ani mai târziu, acest GDPR încă nu este folosit pe deplin, cel puțin când vine vorba despre giganții tech, care, potrivit criticilor, scapă de cele mai multe ori fără sancțiuni, chiar dacă încalcă în mod constant regulamentul.

Astfel că, noua mișcare organizată la nivel european își propune să schimbe acest lucru, eliminând toate reclamele personalizate pe care o persoană ar putea să le primească în mediul online.

Micro-targetarea în mediul online și încălcarea GDPR

Micro-targetarea, prin care agenții de publicitate folosesc profiluri de date hiper-detaliate pentru a bombarda utilizatorii cu reclame, nu este folosită doar de către Google, Facebook sau Amazon, ci a ajuns să fie utilizată la scară largă de organizațiile media tradiționale tocmai pentru a suplini veniturile pierdute pe fondul creșterii giganților digitali.

Practica micro-targetării a fost, de asemenea, în centrul celor mai mari scandaluri ale lumii digitale din ultimul deceniu, de la scurgerea de date Cambridge Analytica dezvăluită în 2018, până la scurgerea de informații private ale celor peste 530 de milioane de utilizatori Facebook, dezvăluită weekendul trecut.

Acum, susținătorii mișcării de interzicere a practicii de micro-targeting urmăresc introducerea acestei interdicții în legislația Uniunii Europene, prin schimbarea Legii privind serviciile digitale.

Când vor dispărea sutele de reclame personalizate din Google și Facebook

Cu toate acestea, există unele semne potrivit cărora, chiar și fără această interdicție, micro-targetarea pe scară largă s-ar apropia de sfârșit, în mare parte datorită, culmea, tocmai giganților tehnologici.

Vara trecută, Apple a anunțat că are în plan introducerea unei opțiuni care să le spună utilizatorilor de iPhone ce fel de date adună aplicațiile lor și care să le ofere acestora posibilitatea să refuze colectarea anumitor informații.

Totodată, Google testează o actualizare a browser-ului Chrome, care ar elimina treptat cookie-urile de la terțe părți - coduri care permit agenților de publicitate să urmărească activitatea din mediul online a utilizatorilor. Spre deosebire de Google, Facebook și Amazon nu au anunțat astfel de planuri pentru limitarea colectării de date.

Chiar și așa, criticii susțin că atât Google, cât și Apple, nu fac altceva decât să continue să adune datele utilizatorilor și să le folosească în scopuri comerciale, singura diferență fiind aceea că nu le mai permit terților să facă asta pe platformele lor.

Editor : I.C

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate