The Guardian: De ce ar trebui naționalizate Google, Facebook și Amazon
Data actualizării: Data publicării:
Foto: Getty Images
„Trebuie să naționalizăm Google, Facebook și Amazon. Iată de ce”, este titlul unui articol de opinie publicat în The Guardian de Nick Srnicek, un lector în economie digitală de la King’s College. Multe dintre sugestiile lui Srnicek pot părea cel puțin provocatoare sub aspectul competițional al pieței libere.
Foto: Getty Images
Trăim în preludiul unei crize, scrie Srnicek, precizând că Google, Facebook sau Amazon produc un monopol asupra datelor noastre mult prea mare pentru a mai servi interesul public.
Modelul de business al acestor trei giganți le permite să „sifoneze veniturile și datele într-un ritm incredibil și să se consolideze ca noi maeștri ai economiei”. În acest sens, Nick Srnicek dă ca exemplu „războiul internațional al prețurilor la alimente” dus de Amazon prin reducerea subită a prețurilor, cu 43%, în prima zi de după achiziționarea retailer-ului de mâncare organică Whole Foods.
Niciuna dintre aceste companii nu are nici măcar o fărâmă de praxisul companiilor tradiționale: „Facebook conectează utilizatorii, agenții de publicitate și dezvoltatorii; Uber, pasagerii și șoferii; Amazon, cumpărătorii și vânzătorii”. Această dinamică rapidă de a ajunge la o masă critică face ca asemenea afaceri să aibă un succes garantat: „cu cât mai mulți utilizatori, cu atât ei devin mai utili pentru întregii utilizatori”.
Acest lucru creează un vortex de atragere a majorităților, ceea ce produce expansiune economică prin superioritate numerică. Economia bazată pe „efectele rețelei”, subliniază lectorul britanic, „generează un impuls care nu numai că ajută aceste platforme să supraviețuiască controverselor, ci face incredibil de dificilă” detronarea lor într-un flux al competițiilor. Astfel iau naștere „monopoluri formidabile”.
„Google controlează căutările, Facebook guvernează peste social media, iar Amazon conduce comerțul electronic. Iar acum, aceste companii își exercită puterea asupra companiilor non-platformă – o tensiune care ar putea fi exacerbată în deceniile următoare. Să ne uităm la starea jurnalismului: Google și Facebook «greblează» în veniturile record din publicitate prin algoritmi sofisticați; ziarele și televiziunile văd cum agenții de publicitate își iau zborul, disponibilizări în masă, cofrarea jurnalismului de investigație costisitor și prăbușirea unor brand-uri majore de print”, mai scrie Nick Srnicek.
Puterea acestui „triumvirat” asupra „dependenței noastre de date” mai adaugă o „nouă tendință”. În secolul nostru, datele au devenit echivalentul petrolului, o „resursă esențială pentru întreaga economie globală și centrul unei lupte intense pentru a o controla”. Platformele, ca spații de interacțiune între diverse grupuri sociale, furnizează ceea ce este în realitate „o plaformă de petrol pentru date”. Fiecare interacțiune pe platformă devine „un alt punct de date” care poate fi „capturat și introdus într-un algoritm”.
Lectorul britanic sugerează că, pentru a menține o competiție de business sănătoasă pe termen lung, aceste noi monopoluri comerciale ar trebui să filtrate printr-o reglementare care să le impună și elemente de „monopol natural”, precum cele din concurența pentru „proprietatea publică” a companiilor feroviare. Practic, sugerează Srnicek, ar însemna introducerea unui anumit „volum” de control al statului asupra infrastructurii digitale prin care Facebook, Google ori Amazon „câștigă profit și putere”, monopolizând spațiul digital.
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Informaţii suplimentare
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului- Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile)- Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos)- Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează- A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului- Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web- Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share)- Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc)- Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează.- Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.