Viața extraterestră va fi căutată cu telescopul gigant Magellan, un proiect de 1,8 miliarde de dolari

Observatorul "Las Campanas" din Chile.
Observatorul "Las Campanas" din Chile. Foto: Profimedia Images

În deșertul Atacama din Chile, oamenii de știința ai Observatorului Astronomic "Las Campanas" scanează cerul senin al nopții în încercarea de a detecta existența vieții pe alte planete și de a desluși misterul așa-numitei "energii întunecate", o forță cosmică despre care se crede că este responsabilă cu expansiunea accelerată a Universului. În centrul acestei activități se află Telescopul Gigant Magellan, care ar avea o rezoluție de zece ori mai mare decât telescopul spațial Hubble, relatează CNN. "Oricine detectează viață pe o altă planetă va câștiga Premiul Nobel, vă asigur", susține directorul instituției din Chile.

Telescopul Gigant Magellan, un "uriaș" de 1,8 miliarde de dolari, a fost construit la observatorul Las Campanas și va avea o rezoluție de 10 ori mai mare decât telescopul spațial Hubble.

Telescopul, care ar urma să înceapă să funcționeze până la sfârșitul deceniului, va concura cu cel mai mare telescop din lume, European Extremely Large Telescope, (EELT), al Observatorului European de Sud - situat mai la nord în același deșert - precum și cu Telescopul de 30 de metri, Thirty Meter Telescope (TMT), construit în Hawaii.

"Această nouă generație de telescoape are ca scop tocmai detectarea vieții pe alte planete și determinarea originii energiei întunecate”, a declarat Leopoldo Infante, directorul Observatorului Astronomic Las Campanas.

Acesta vorbește despre o cursă a celor trei telescoape și despre primul care va face o astfel de descoperire. Infante a mai spus că noul telescop gigant va fi capabil să detecteze molecule organice în atmosfera planetelor îndepărtate.

"Aceasta este așteptarea. Și oricine detectează viața pe o altă planetă va câștiga Premiul Nobel, vă asigur", a mai transmis directorul.

Cealaltă miză este deslușirea misterului energiei întunecate,  separată de materia întunecată la fel de enigmatică, considerată o proprietate a spațiului ce conduce la expansiunea accelerată a Universului. Ambele alcătuiesc o mare parte din Univers, dar rămân în continuare un mister nerezolvat.

"Există o energie care face ca Universul să se extindă, dar și să accelereze această expansiune", a spus Infante, adăugând că oamenii de știință știau că această energie trebuie să existe, deși nu au înțeles originea ei.

"Așadar, acest telescop este conceput pentru a putea studia exact ceea ce se numește energia întunecată a Universului, pentru a putea înțelege fizic ce este acea energie și de unde provine", a conchis el.

Editor : A.A.