RETROSPECTIVĂ 2013. Ultimul an în care s-a aplicat vechiul regulament în Formula 1

Data publicării:
formula 1 sebastian vettel

Sebastian Vettel se anunţă a fi marele favorit al următorului sezon din Formula 1, chiar dacă schimbările de regulament vor modifica mult aspectul competiţiei. Formula 1 va adopta un motor mai mic, de 1,6 litri, turbo, cu o singură turbină, iar turaţia maximă va fi limitată la 15.000 rotaţii pe minut.

Cutia de viteze va avea 8 trepte, aripile faţă - spate se vor simplifica în plus nasul monopostului va fi coborât de la 550mm la 185mm. Modificări vor suferi şi rezervorul, evacuarea şi, foarte important, sistemulo KERS va deveni ERS. Asta înseamnă că energia se va recupera atât pe frânare, cât şi termic, de la căldura provenită de la turbo.

Dacă sistemul KERS putea dezvoltă 80 cai suplimentari pentru 6 secunde pe fiecare tur, sistemul ERS va oferi 160 de cai pentru 33 secunde pe tur. Nu în ultimul rând, calendarul competiţional va avea 19 etape. Vor dispărea Marile Premii din Coreea de Sud şi India, însă competiţia va câştiga 2 curse, în Austria şi în Rusia.

Anul lui Sebastian Vettel în Formula 1

Cel de-al 64-lea sezon din istoria Formula 1 a fost dominat în stil autoritar de germanul Sebastian Vettel, ajuns la cel de-al patrulea titlu de campion mondial consecutiv.

Sezonul 2013 din Formula 1 a avut un început echilibrat: patru piloţi diferiţi au reuşit să câştige primele şase mari premii ale anului. Kimi Raikonnen a deschis balul cu succesul său din Australia, campionul mondial Sebastian Vettel s-a impus în Malayesia, iar Fernando Alonso a câştigat Marele Premiu al Chinei.

Vettel şi Alonso şi-au trecut pe rând în cont dublele: germanul în vârstă de 26 de ani s-a impus în Bahrain, iar spaniolul de la Ferrari a câştigat Marele Premiu al Spaniei de pe circuitul Catalunya. Neamţul Nico Rosberg, de la Mercedes AMG a câştigat cursa spectaculoasă de la Monaco. Vettel a obţinut cea de-a treia victorie a sezonului în Canada, pe circuitul Gilles Villeneuve, iar Rosberg a câştigat din nou în Marea Britanie, la Silverstone.

Deşi câştigase trei titluri de campion mondial consecutive, Vettel nu avea până în acest an nicio victorie la el acasă. A reuşit însă să câştige pentru prima oară Marele Premiu al Germaniei. Prima parte a sezonului s-a încheiat cu victoria lui Lewis Hamilton de la Hungaroring, iar Sebastian Vettel avea un avantaj de 43 de puncte în faţa lui Kimi Raikonnen înaintea pauzei din vară.

Ce a urmat va rămâne cu siguranţă în cărţile de istorie ale curselor auto: pilotul Red Bull Racing a câştigat toate cele nouă curse din a doua parte a sezonului şi s-a încoronat pentru a patra oară consecutiv după victoria din India, cu trei curse rămase de disputat.

Vettel a îngenuncheat în faţa monopostului şi a sărutat asfaltul pe circuitul unde a cucerit al patrulea titlu, dar şi-a păstrat setea de victorii. Neamţul s-a impus şi în cursele din Emiratele Arabe Unite, Statele Unite şi Brazilia şi a intrat definitiv în istoria Formula 1.

Marc Marquez, noua stea din MotoGP

Transmis în direct la Digi Sport, sezonul Moto GP din 2013 i-a aparţinut în totalitate spaniolului Marc Marquez, cel mai tânăr campion mondial la clasa regină a motociclismului viteză.

Marc Marquez a fost considerat încă de la debutul în Campionatul Mondial de Motociclism Viteză un talent atipic. Până în sezonul 2013, spaniolul câştigase două titluri, în 2010, la clasa 125 de centimetri cubi, cu echipa Red Bull Ajo Motorsport Derbi şi în 2012, la Moto 2, cu cei de la CatalunyaCaixa Repsol.

În ultimul sezon MotoGP, Marquez i-a luat prin suprindere chiar şi pe cei mai optimişti dintre fanii competiţiei. În chiar primul său an la categoria regină, cu o nouă motocicletă, o nouă echipă, pneuri noi şi adversari mult mai puternici decât la Moto 2, pilotul din Cervera a stabilit cu regularitate, recorduri mondiale foarte greu de bătut în viitorul apropiat. În medie, fiecare Grand Prix a adus o nouă performanţă pentru pilotul Honda Repsol.

Marquez a debutat la clasa mare în luna aprilie, iar în prima rundă, la Losail, în Qatar, a devenit al patrulea cel mai tânăr pilot care a urcat pe podium la categoria regină, după Randy Mamola, Eduardo Salatino şi Norick Abe.

Două săptămâni mai târziu, în Texas, ibericul a semnat două recorduri foarte greu de atins - cel mai tânăr câştigător de Grand Prix, la 20 de ani şi 63 de zile, dar şi cel mai tânăr pilot care a plecat din pole-position. Marquez a mai câştigat de alte 5 ori în sezonul 2013, a plecat din pole-position de 9 ori şi a urcat pe podium de 16 ori în 18 etape. Încet dar sigur, spaniolul şi-a făcut un renume de distrugător de repere.

În prezent este cel mai tânăr pilot cu record pe tur la MotoGP, cu cele mai multe victorii în sezonul în care a debutat, cel mai tânăr care a condus o cursa şi care a câştigat 5 etape consecutive. În vară, "Jokerul" a devenit primul debutant din istorie care s-a impus pe teribilul circuit californian Mazda Raceway Laguna Seca. În plus, are cele mai multe plecări din pole-position pentru un debutant.

Totul a culminat cu titlul obţinut la finalul Grand Prixului Comunităţii Valenciene. Deşi avea nevoie doar de o clasare pe locul 4, Marquez şi-a păstrat neatins recordul personal - de fiecare dată când a încheiat o cursă a urcat pe podium. La Valencia a fost al treilea şi a devenit cel mai tânăr campion din istorie, la 20 de ani şi 266 de zile.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri