Autostrăzi mai scumpe! Costurile de construcție pentru un kilometru pot ajunge și la 21 de milioane de euro

Data publicării:
HARTA AUTOSTRADA TRANSILVANIA

Cel mai scump tronson de autostradă va fi cel dintre Posada şi Surduc de pe Comarnic-Braşov. Şefii de la Transporturi estimează că vor plăti în medie peste 21 de milioane de euro pentru fiecare din cei 36 de kilometri de şosea de mare viteză prin munte.

Scumpă va fi şi porţiunea de 86 de kilometri dintre Curtea de Argeş şi Sibiu, parte a autostrăzii Sibiu-Piteşti. CNADNR estimează că va plăti între 17 şi 18 milioane de euro pentru fiecare kilometru.

Standardele din 2010 avansau însă un cost de aproape trei ori mai mic pentru construirea unui kilometru de autostradă la munte.

„Când vorbim de 6 milioane de euro autostradă de munte nu sunt incluse lucrări de artă, poduri, nu este inclus iluminatul, parcări, spaţii de servicii”, spune Valentin Stoica, reprezentantul unei firme de proiectare.

Noile standarde cuprind toate acestea, spun specialiştii. Aşa s-ar explica şi de ce preţul etalon pentru un kilometru de şosea de mare viteză la deal a urcat de la 5 la 8,7 milioane de euro, iar cel pentru un kilometru de autostradă la câmpie de la 4 la aproape 5 milioane de euro.

Standardele de cost sunt doar orientative. Cât va cheltui statul pentru realizarea autostrăzilor promise depinde însă de cât vor cere constructorii care participă la licitaţii.

Pentru autostrăzile din vestul ţării aflate acum în lucru, România a cheltuit între 3 şi 7 milioane de euro pe kilometru. Cum stăm în comparaţie cu alte state?

Croaţia - 6,6 milioane de euro de kilometru, Slovenia - 6,29 milioane de euro, Germania - 8,5 milioane de euro şi Slovacia - 9.5. La şes”, declară Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.

Noile standarde de cost sunt incluse în Master Planul pentru Transporturi, document de care depind banii europeni pentru infrastructură pentru următorii cinci ani şi care nu a fost deocamdată aprobat de Bruxelles.

Polonia are 40 de segmente de autostradă în execuţie pe exerciţiul financiar 2014-2020. Noi nu ne-am apucat la jumătatea lui 2015 nici de un studiu de fezabilitate. Cred că e cazul să ne concentrăm cu toţii, clasa politică în special, pe aprobarea lui şi demarea absorbţiei fondurilor europene şi a proiectelor”, mai spune Valentin Stoica, reprezentantul unei firme de proiectare.

România vrea să construiască până în 2030 aproape 1.300 de kilometri de autostradă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
„Putin nu a greșit atât de mult. Ne urăsc cu adevărat". Rușii fugiți de frica războiului se întorc și ajută...
Digi FM
Rețeta specială de sarmale a Nadiei Comăneci. Ce bucate tradiționale face fosta gimnastă de Paște: „Am...
Pro FM
De ce nu se afișează Lidia Buble cu iubitul ei, un afacerist de 62 de ani: „Când o să fie să mă mărit, o să...
Film Now
"A fost un dezastru. Lui Dwayne nu-i păsa deloc". The Rock ar fi întârziat deseori și 7-8 ore la filmările de...
Adevarul
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea...
Newsweek
De unde vine expresia „pe vremea lui Pazvante Chioru"? Ce înseamnă? Legătura cu haiducul Iancu Jianu
Digi FM
O mamă nu și-a crezut copilul care îi spunea că are monștri în dormitor. Problema era mult mai gravă: „S-a...
Digi World
Ce se poate întâmpla dacă mânânci prea multe ouă. Avantajele și dezavantajele consumului de ouă
Digi Animal World
Un câine s-a trezit în miezul nopții ca să păzească jucăriile spălate și lăsate la uscat în balcon: ”Se temea...
Film Now
Porecla adorabilă pe care a primit-o Ryan Gosling de la fiicele lui: „Mă dau gata de fiecare dată!”