Autoritățile, forțate să fie mai transparente. Noile reglementări propuse de Ministerul Consultării Publice

Data publicării:
ghiseu plata impozite

Numărul proceselor din instanţă în care cetăţenii dau în judecată autorităţile pentru lipsă de transparenţă a crescut cu 50% în 2015 faţă de anul precedent, arată Ministerul Pentru Consultare Publică în argumentarea sa despre nevoie de a schimba normele de aplicare a legii 544 ce reglementează liberul acces la informaţii.

Cele mai frecvente reclamaţii se referă la neclaritatea legii. De exemplu termenul de 30 de zile pentru a primi un răspuns.

„Au fost situații în care autorităţile s-au raportat la actuala prevedere din norme considerând că termenul trebuie să se calculeze pe zile lucrătoare, iar cei care au formulat cereri au fost liberi să formuleze acţiuni în instanţă”, a explicat Corina Coruț, secretar general al Ministerului Consultării Publice.

Noile norme stabilesc foarte clar că termenul este raportat la zile calendaristice şi nu lucrătoare. Mai mult, după cinci luni de dezbateri s-a ajuns la concluzia şi că procedurile trebuie simplificate.

„Ca cetăţean scopul meu este să fie simplu, ori nu este simplu. Este ridicol. Dacă este o lege ridicolă trebuie să o schimbăm”, a spus Ovidiu Voicu, reprezentantul Fundației pentru Societate Deschisă.

De asemenea, moile norme elimină obligaţia utilizării unor formulare standard pentru obţinerea de date publice.

„Utilizarea acestor formulare este facultativă, atâta timp cât solicitantul include toate informaţiile pentru identificarea acestuia. Lipsa semnăturii de pe solicitarea de informaţii nu constituie un motiv pentru furnizarea informaţilor solicitate”, a explicat Raluca Simbotin, director în cadrul Ministerului Consultării Publice.

O evaluare a ministerului Consultării Publice arată şi că puţin peste jumătate dintre instituţiile publice şi autorităţi aveau la începutul anului afişate din oficiu pe site informați de interes public.

Mai mult, cine solicită copii după documente oficiale este obligat să plătească taxe diferite de la o autoritate la alta.

Ideea de 1.25 de lei un A4 nu este o limită reală. Într-un sat să faci o copie cu 1.25 lei, bunica mea nu și-ar permite, iar dacă ar cere o copie la preţul acesta i s-ar părea descurajant”, a spus Cristian Buzatu, reprezentant al organizaţiei APADOR CH.

„Pentru costul servicilor de copiere există instituţii în ţara asta, care nu au temeiul legal să taie chitanţă şi să-l încaseze”, a adăugat Codru Vrabie, reprezentant al organizaţiei Funky Citizens.

Taxele de copiere a documentelor vor fi stabilite uniform prin lege. În plus autoritățile vor fi obligate să posteze toate răspunsurile și pe o platformă online. 

„Încercăm să creem o memorie instituţională şi să simplificăm eforturile oamenilor prin găsirea pe site-ul autorităţii a tuturor acestor informaţii solicitate”, a spus Violeta Alexandru, ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Social.

Noile norme care vor aduce mai multă transparenţă din partea autorităţilor trebuie acum să fie aprobate în şedinţa de Guvern.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri