Business Club: Bruxelles-ul face praf proiectul metroului către Otopeni

Data actualizării: Data publicării:
metrou

Bruxelles-ul face praf proiectul Bucureştiul pentru metroul către Otopeni. Sunt contestate traseul, estimarea de cost, parametrii tehnici de utilizare. Cam şterge pe jos cu hîrtiile şi deciziile şi, în cea mai mare parte, sunt argumente de bun-simț, comentează Business Club.

Şi nu e doar o critică aruncată în vânt. E una care are greutate. Guvernul a cerut finanţarea din fonduri europene pentru acest proiect care e promis pentru 2020... Îţi şi vine să râzi de termen când te gândeşti la întârzierile de la magistrala Drumul Taberei. Şi când Bruxellesul vine cu banii, cere de obicei şi să i se respecte condiţiile.

Să nu uităm toată odiseea Masterplanului pentru autostrăzi, modificat de mai multe ori pentru că cei de la Comisia Europeană aveau obiecţii. Nu ar trebui să ne mire dacă reacţia Bucureştiului va fi de genul - nu e o analiză în detaliu, nu sunt bine informaţi acolo la Bruxelles. Deşi, la ce obiecţii ridică, par a fi foarte bine ancoraţi în realitate: cum ar fi cu o idee pertinentă despre începutul magistralei.

Comisia Europeană a transmis o scrisoare prin care cere clarificări legate de traseul ales de oficialii de la Bucureşti. Pe hârtie, planurile Ministerului Transporturilor arată că magistrala M6 va pleca de la actuala staţie 1 Mai, va ocoli prin Pajura, Piaţa Montreal şi va ieşi din Bucureşti prin nord, în zona Gării Băneasa. Potrivit Ziarului Financiar, oficialii europeni se întreabă, în acest context, de ce punctul de plecare nu este Piaţa Victoriei şi de ce s-a ales această rută ocolitoare. Dacă o persoană vrea să ajungă de la aeroport în centrul Bucureştiului, va trebui să schimbe metroul de trei ori.

La Bucureşti s-a gândit, însă, altfel. La elaborarea proiectului, Ministerul Transporturilor invoca legătura directă între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, fără să mai fie nevoie ca pasagerii să schimbe peroanele sau trenurile. Dar cele două sunt legate deja de o linie feroviară care, ce-i drept, nu ajunge până în aeroport, dar se opreşte la doar 2 kilometri de acesta. Pe de altă parte, în scrisoarea Comisiei Europene se arată şi că oficialii de la Bucureşti au subestimat investiţia.

În planul de la Bucureşti, proiectul este stabilit la 1,39 de miliarde de euro. În plus, capacitatea de transport - estimată de autorităţi - la 50 de mii de călători pe oră este mult supraevaluată.

Dincolo de aceste critici, proiectul magistralei de metrou care o să lege Bucureştiul de Aeroportul Otopeni este unul care ridică multe semne de întrebare. Ministerul Transporturilor anunţa că finanţarea este asigurată, în condiţiile în care 300 de milioane de euro vin de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar de restul sumei nu prea se știe nimic. E drept, o cerere de finanţare a fost fost aprobata de Comisia Europeană, dar asta nu înseamnă ca vin imediat și banii. Spre exemplu, pe drum, a mai fost pierdut un împrumut de la Banca Japoniei de Cooperare. Au fost puse la dispoziţie aproximativ 370 de milioane de euro, încă din 2010, dar banii nu au fost cheltuiţi, motiv pentru care înţelegerea a căzut.

Şi în România nu a fost la prima greşeală de acest fel.

Şi Banca Europeană pentru Investiţii a anulat un împrumut de 465 milioane euro, acordat României în 2011, pentru tronsonul Universitate-Pantelimon. NU s-au efectuat trageri de fonduri în perioada 2013-2016.

Magistrala de metrou M6 are slabe şanse să fie gata până în 2020, aşa cum îşi propune Ministerul Transporturilor. Declaraţiile făcute în acest sens au fost catalogate drept iresponsabile de organizaţiile neguvernamentale care monitorizează lucrările mari de infrastructură. Licitaţiile ar fi trebuit organizate la începutul acestui an, dar nu s-a făcut niciun pas în acest sens.

Iar metroul Drumul Taberei este cel mai bun exemplu că statul se mişcă în ritm de melc atunci când vorba de asemenea proiecte de anvergură. Lucrarea nu este nici acum finalizată, în condiţiile în care acolo e vorba de 10 staţii, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata în 2015. Prin comparaţie, proiectul magistralei M6 prevede 12 staţii de metrou, întinse pe mai mult de 14 kilometri.

Citiți și: FOTOGALERIE. Termen realist: când va circula metroul în Drumul Taberei

VIDEO. Cum arată galeriile metroului din Drumul Taberei

Astaldi a blocat conturile Metrorex

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Rusia a declanșat un război electronic de bruiaj pe teritoriul României. Ce înseamnă asta şi cum ne afectează
Digi FM
Jennifer Lopez și Ben Affleck, apariție surprinzătoare după zvonurile de divorț. De ce locuiesc separat?
Pro FM
Anghel Damian, adevărul despre începutul relației cu Theo Rose, după despărțirea de Lia Bugnar: „Am fost...
Film Now
Fiica Siennei Miller, prima apariție pe covorul roșu. Puștoaica de 11 ani seamănă leit cu mama sa celebră
Adevarul
Scrisoarea emoționantă a unor copii care suferă de boli incurabile, către un medic
Newsweek
6.400 lei pensie la recalculare deși are mai puțin de 40 de ani munciți. Câți bani ia în plus?
Digi FM
Ce avere are Tavi Colen. Artistul deține pe dealul Mitropoliei o casă și un teren de 1000 mp
Digi World
De câte ori purtați o pijama înainte de a o pune în coșul de rufe? Cât de des ar trebui să spălăm hainele cu...
Digi Animal World
Reacția unei pisici când o șopârlă își desprinde coada pentru a scăpa din ghearele ei: „Nu știe ce s-a...
Film Now
Kevin Costner, apariție rară alături de cinci dintre cei șapte copii ai săi, la Cannes. Actorul, în lacrimi...
UTV
(FOTO) Jennifer Lopez si Ben Affleck, prima aparitie impreuna dupa zvonurile divortului. Vezi cum au fost...