Xi Jinping merge în Ungaria să aducă “Marele Zid” în Europa. Serbia e verigă la portul Pireu, poarta UE a mărfurilor chinezești

Ionuț Tudorică Data publicării:
xi si orban
Orban si Xi Jinping au o relație veche de prietenie. Foto: Profimedia

Președintele Chinei, Xi Jinping, se îndreaptă mâine spre Ungaria și Serbia, în vizita de cinci zile în Europa. Astfel, va petrece cea mai mare parte a turneului său în  cele două țări considerate prietenele Chinei pe continentul nostru. Surse spun că va anunța o investiție a gigantului chinez producător de mașini “Great Wall” în Ungaria, unde China mai deține fabrica BYD. În Serbia merge pentru parafarea unei linii ferate între Budapesta și Belgrad, capătul ei final urmând să fie portul Pireu, din Grecia, controlat de China, prin care să aducă produse în Europa.

Xi Jinping este marți în Serbia și de miercuri până vineri, în Ungaria, după o scurtă escală la Paris pe care a făcut-o azi. El a vorbit cu președintele francez Emmanuel Macron și șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, despre reducerea dezechilibrelor comerciale și despre posibilitatea de a-și folosi influența asupra Rusiei în legătură cu războiul din Ucraina.

Cea mai mare parte a vizitei europene se va consuma însă în estul continentului. Pe măsură ce liderii europeni mainstream au urmărit politici mai protecționiste pentru a limita influența Beijingului și Moscovei pe continent, guvernele liderilor conservatori naționaliști Viktor Orbán din Ungaria și Aleksandar Vučić din Serbia au cultivat legături economice solide cu China, invitând investiții majore în infrastructură, producție, energie și tehnologie.
Unul dintre principalele beneficii pentru China de a stabili baze de producție în UE este evitarea tarifelor vamale de protecție. Comisia Europeană ia în considerare creșterea taxelor la importul de vehicule electrice chinezești. Acum, tariful de import este de 10%, dar nu va mai rămâne așa, pentru că Executivul european vrea să protejeze fabricanții auto interni în fața vehiculelor subvenționate venite din China la prețuri mici, scrie AP.

În decembrie, Ungaria a anunțat că unul dintre cei mai mari producători de mașini electrice din lume, compania chineză BYD, va deschide prima sa fabrică europeană de producție în sudul țării..

Pasul chinezilor în Ungaria se vede deja în Budapesta, unde un dealer auto a început să-și reducă oferta de vehicule europene și în schimb să introducă modele produse de BYD. Este vorba de un grup german, Auto Schiller, care a încetat recent să vândă mașini Opel și a trecut la BYD.

Surse au sugerat pentru AP că în timpul vizitei lui Xi în Ungaria de miercuri până vineri, el și Orbán vor anunța o altă investiție în producția de mașini electrice. Ar fi vorba de marea companie chineză Great Wall Motor. Cabinetul lui Orbán nu a răspuns la mai multe solicitări de informații cu privire la programul vizitei lui Xi Jinping.

În Serbia, China administrează mine și fabrici. În plus, sârbii au contractat împrumuturi de la chinezi pentru infrastructură, prin care au finanțat drumuri și poduri.

Ungaria și Serbia au un acord cu Beijingul pentru modernizarea căii ferate între capitalele Budapesta și Belgrad, parte a planului Belt and Road, care are un capăt la portul grecesc controlat de China, Pireu, ca punct de intrare pentru bunuri chineze în Europa Centrală și de Est.

Marea parte a proiectului, care, după numeroase întârzieri, se prevede că va fi finalizat în 2026, este finanțată prin împrumuturi de la bănci chinezești.

Potrivit laboratorului de cercetare AidData de la Universitatea William & Mary, împrumuturile emise de creditorii chinezi au fost în valoare de peste 22 de miliarde de dolari pentru nouă țări din Europa Centrală și de Est între 2000 și 2021.

Din această sumă, 9,4 miliarde de dolari au mers către Ungaria și 5,7 miliarde de dolari către Serbia, depășind sumele împrumutate altor țări din regiune.

Vučić a spus că este "onorat" că Xi marți. El a declarat înaintea vizitei că Serbia va căuta mai multe investiții chinezești, în special în ceea ce privește tehnologiile avansate.

Dar analistul economic Mijat Lakićević a spus că nu se așteaptă la noi acorduri de investiții majore, deoarece "tot ce face Serbia cu China a fost deja convenit."