Editorial Autostrăzile României, la răscruce: rețea modernă până în 2030 sau eșec pe linie

Data actualizării: Data publicării:
Horațiu Cosma
Horațiu Cosma
fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor
Horațiu Cosma este consilier parlamentar la grupul parlamentar USR, responsabil de domeniul transporturilor. În anul 2021 a ocupat poziția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă, unde a gestionat infrastructura de transport rutier și a făcut parte din echipa care a negociat cu Comisia Europeană Programul Național de Redresare și Reziliență PNRR în domeniul transporturilor. Anterior, în 2016, a ocupat poziția de consilier de stat la Cancelaria Prim-ministrului în guvernul tehnocrat, unde a monitorizat progresul marilor proiecte de infrastructură în domeniul transporturilor.
tronson autostrada a3 ploiesti brasov
Foto: INQUAM Photos/Alex Nicodim

De ce marile șantiere de autostrăzi merg cu frâna de mână trasă? Sau despre cum statul român se face că plătește, iar constructorii se fac că lucrează.

În momentul de față, doar Compania de drumuri are facturi neplătite către constructorii de autostrăzi pentru lucrările executate în valoare de peste 1 miliard de lei. O situație defalcată a facturilor neachitate pe principalele autostrăzi arată așa:

Autostrada Moldovei A7: 600 de milioane de lei
Autostrada A1 Sibiu-Pitești: 250 de milioane de lei
Autostrada A3 Transilvania: 110 de milioane de lei
Autostrada de Centură București A0: 60 de milioane de lei
Drumul expres Craiova-Pitești: 20 de milioane de lei

La finalul anului trecut trăgeam un semnal de alarmă. Am spus atunci că Guvernul faultează industria construcțiilor și riscă să arunce la gunoi miliardele de euro din fonduri europene, prin plata constructorilor cu țârâita, eliminarea facilităților fiscale și prin sufocarea cu birocrația.

Din păcate, am avut dreptate. Imaginile impresionante cu sute de utilaje și muncitori care să mute munții din loc pe șantierele de autostrăzi sunt mai degrabă o raritate. În schimb, pe cea mai mare parte a celor aproape 1.000 km de drumuri rapide contractate cresc bălării, bate vântul și nu se vede luminița de la capătul drumurilor moderne atât de așteptate.

Vedem lucrări cvasi-abandonate pe Autostrada A3 Transilvania sau pe drumul expres Craiova - Pitești.

Vedem șantiere care avansează la relanti pe Autostrada Moldovei A7 sau pe Autostrada de centură București A0.

Multe alte proiecte ar trebui să fie în plin șantier, dar în schimb bate vântul pe ele: A1 Sibiu - Pitești, A1 Lugoj - Deva, A8 Unirii Tg. Mureș - Iași, A13 Sibiu - Bacău, A4 Constanța Sud, drumul expres Craiova - Tg. Jiu și multe altele.

Ce au în comun toate aceste șantiere blocate? În principal, banii. Sau mai degrabă lipsa lor. Guvernul a dat în ultimii ani petrecere pe banii românilor, a crescut la cer pensiile speciale, a făcut angajări la stat în neștire, a ratat reformarea sacului fără fund cu instituții publice și companii de stat.

Iar nota de plată pentru această debandadă bugetară o plătește mediul privat, prin amânarea la plată a lucrărilor executate sau a produselor și serviciilor furnizate.

Dar cât mai pot suporta companiile presiunea acestor măsuri draconice? Rând pe rând, ele vor sucomba. Și, odată cu ele, și șansa României de a se moderniza prin transformarea miliardelor de euro de la Comisia Europeană în autostrăzi, căi ferate, trenuri noi, școli, spitale și prosperitate pentru toți românii.

După 2030, bugetul României se va confrunta cu o provocare majoră: ieșirea la pensie a cetățenilor născuți în jurul anului 1970. Coroborat cu reducerea consistentă a fondurilor europene pentru construcția de drumuri, este previzibil că nu vom mai avea la dispoziție miliarde de euro pentru autostrăzi.

Deceniul 2020-2030 este ultimul tren pentru România în care își poate construi autostrăzile, drumurile expres și centurile ocolitoare. Nu putem să îl ratăm. Guvernul trebuie să recunoască acest moment istoric și să acționeze decisiv, prin asigurarea fondurilor necesare. Risipa din bani publici trebuie să se oprească. Viitorul modern și prosper al țării depinde de asta.

Partenerii noștri
Playtech
Pensia pe care o va încasa Traian Băsescu. Câți bani va lua fostul președinte, nimeni nu se aștepta la suma...
Digi FM
Richard Gere și Uma Thurman au făcut show la Cannes 2024. S-au distrat de minune la ședința foto pentru „Oh...
Pro FM
Regimul draconic pe care-l urmează Shania Twain ca să se mențină în formă. Artista are 58 de ani, dar arată...
Film Now
Brad Pitt și Ines de Ramon, gesturi de tandrețe în public. Și-au savurat cafeaua la o plimbare romantică pe...
Adevarul
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună...
Newsweek
Cine sunt cei 450.000 de pensionari ce primesc 2.700 lei lunar, deși au cotizat mai puțin de 15 ani?
Digi FM
Imagini cu erupţia vulcanului Ibu din Indonezia, pe fundalul fulgerelor
Digi World
De câte ori purtați o pijama înainte de a o pune în coșul de rufe? Cât de des ar trebui să spălăm hainele cu...
Digi Animal World
Modul inedit prin care se relaxează un porcușor de Guineea. Adoră ca stăpâna lui să-i cânte la pian
Film Now
Cum arată azi, la 83 de ani, Faye Dunaway, frumoasa blondă din "Bonnie and Clyde". Apariție rară cu fiul ei...
UTV
Cine este noua iubita a lui CRBL? Artistul a fost surprins in prezenta unei pustoaice la scurt timp dupa...