CFR Marfă. Istoria unei privatizări controversate

Data publicării:
CFR Marfa-MFAX-16

Doar trei companii s-au înscris în cursă pentru privatizarea CFR Marfă: Grup Feroviar Român, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz şi compania americană OmniTRAX. Pentru că nu aveau actele în ordine, nu au reuşit să treacă în etapa următoare, iar procedura de privatizare a fost reluată. Nu înainte, însă, ca autorităţile să relaxeze condiţiile de participare, prin coborârea cifrei de afaceri de cinci ori. La a doua încercare, s-au înscris în competiţie aceleaşi trei companii, iar de data aceasta, ofertele le-au şi fost acceptate.

Surpriza a venit ulterior, când OmniTRAX au fost descalificată, iar pe ultima sută de metri consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. Astfel, CFR Marfă a rămas cu un singur ofertant: Grup Feroviar Român. Pe 20 iunie, acesta a fost declarat câştigător, cu o ofertă de 202 milioane de euro.

După mai multe ore, șapte ore, pot să vă anunț că a ieșit fumul alb”, anunța fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în 20 iunie.

Preşedintele Traian Băsescu a criticat modul în care Guvernul a gestionat privatizarea.

Compania feroviară de marfă trebuie să fie privatizată cu ajutorul unui investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”, spunea Traian Băsescu în 16 iulie.

La scurt timp după aceea, Relu Fenechiu îşi pierdea funcţia de ministru, dupa ce a fost condamnat în primă instanță într-un dosar de corupție, iar interimatul era preluat de Victor Ponta. A urmat o lună şi jumătate în care premierul şi preşedintele şi-au pasat responsabilitatea privatizării, iar procedura a fost blocată.

Abia la jumătatea lunii august, Guvernul a publicat principalele condiţii din contract, iar actul a fost semnat pe 2 septembrie. Câştigătorul licitaţiei condiţiona însă plata banilor de avizul Consiliului Concurenţei.

Aviz care ar putea dura până la finalul anului. Totuşi, GFR a plătit 30 de milioane de euro din suma promisă, urmând ca plata finală să fie făcută astăzi.

Între timp, pierderile CFR Marfă se adâncesc. La finalul lunii septembrie, compania avea o gaură de aproape 140 de milioane de lei.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Dezvăluiri după ce Simona Halep a abandonat la Trophee Clarins. Ce a pățit înainte de primul tur de la Paris
Digi FM
Adriana Bahmuțeanu, revoltată după ce Selly a ținut un discurs la NATO: „Ce legătură are el, de ce nu...
Pro FM
CRBL ar avea o nouă iubită, la nici două luni de când a anunțat divorțul de soție. Tânăra care l-ar fi...
Film Now
Tom Cruise, surprins la bustul gol pe o plajă din Mallorca. La 61 de ani, celebrul actor cucerește cu fizicul...
Adevarul
Cum ar arăta Bucureștiul dacă politicienii s-ar ține de promisiunile din campanie
Newsweek
Franța dă Ucrainei rachete Aster de apărare aeriană. România nu dă Patriot, deși „nu e descoperită"
Digi FM
Soția lui Cristi Tănase, acuzații teribile la adresa lui: „A strâns-o pe mama de gât!” Fotbalistul, extrem de...
Digi World
A dat peste o adevărată comoară într-o unitate de depozitare abandonată pe care a dat 410 $. Profitul e unul...
Digi Animal World
Momentul când o veveriță însetată se ține după un turist pentru a primit o gură de apă: „E atât de...
Film Now
Când ar fi apărut problemele dintre Jennifer Lopez și Ben Affleck. Un apropiat a rupt tăcerea: „Nu erau pe...
UTV
Cine este noua iubita a lui CRBL? Artistul a fost surprins in prezenta unei pustoaice la scurt timp dupa...