Romaero, activă din 1920, intră azi în insolvență. Hectare devin teren de luat în cea mai scumpă zonă din România. Cum s-a ajuns aici

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
Romaero intra in insolventa
Sursa: Romaero

Fosta glorie a aeronauticii românești, activă de peste 100 de ani, denumită, în timp, Romaero, intră azi în insolvență. Totul se întâmplă pe repede înainte, sub administrarea unui consorțiu cu semne de întrebare de legitimitate. Compania, deținută de Ministerul Economiei, a ajuns în stare de insolvență după ani de pierderi sau de decizii bizare de management, unele povestite de angajați. Miza ar putea fi faptul că Romaero deține un teren imens într-unul dintre cele mai scumpe cartiere din țară - Băneasa, din București.

Pe repede înainte, data de cerere a insolvenței a fost mutată de pe 26 ianuarie, în ziua de azi. „În ședința publică din data de 15.01.2024, Tribunalul București a stabilit un nou termen pentru judecarea cererii ROMAERO S.A. de deschidere a procedurii de insolvență, în dosarul nr. 39261/3/2023, respectiv data de 17.01.2024, orele 11.00. Modificarea a fost operata ca urmare a solicitării de preschimbare a termenului transmisa de către ROMAERO S.A. nr. 295 din 12.01.2024″, se arată în anunțul companiei la Bursa de la București.

Compania și-a cerut insolvența în decembrie 2023,  la Tribunalul București. Cererea ar fi trebuit să fie judecată pe 26 ianuarie 2024. Decizia a venit la scurt timp după ce Curtea de Apel București a decis ca Romaero să plătească despăgubiri de aproape 17 milioane de dolari unui om de afaceri care ceruse transformarea unui avion Boeing 737-200, în urmă cu mai bine de 15 ani.

În 2007, omul de afaceri Cristian Sindie, a cerut Romaero să transforme avionul Boeing într-o aeronavă de tip VIP. După 7 ani, a fost redus numărul de locuri, au apărut fotolii confortabile și luxoase, mese cu picior aurit, dar și o bucătărie cu instalații, de asemenea aurite, iar avionul a fost vopsit în negru cu sclipici, arată informații publicate de economedia.

Romaero și-a asumat prin contract modernizarea și mentenanța aparatului de zbor, dar nu a dus contractul la bun sfârșit pentru că, între timp, Romaero și-ar fi pierdut dreptul de a certifica aceste modificări, iar Boeing nu a validat aceste modificări.

Ce este Romaero la această oră - un teren fertil pentru imobiliare

Acționarul mjoritar este Statul român prin Ministerul Economiei, cu 56,71% din capitalul social. Ceilalți acționari sunt SIF Muntenia cu 23,24% și Fondul Proprietatea cu 18,87%, iar restul acțiunilor sunt deținute de persoane fizice și juridice.

Societatea este specializată în servicii de întreținere și reparații pentru aeronave de transport civile și militare, precum și în producția industrială de aerostructuri și componente ale acestora.

Ultimul an cu profit pentru compania deținută de stat, prin intermediul Ministerului Economiei, a fost 2011, când profitul net a fost de doar 400.000 de lei. În 2022,  ROMAERO a avut o cifră de afaceri de 14 milioane de euro și o pierdere de peste 10 milioane de euro.

Romaero Bănesa deţine 34 de hectare de teren în nordul Capitalei, o adevărată co­moară imobiliară. În condiţiile în care un teren era scos ieri la vânzare pe anunţul.ro la 800 de euro pe metru pătrat în vecinătate, pe strada Biharia, terenurile Romaero sunt evaluate la aproxi­mativ 270 mil. euro, potrivit unei analize ZF.

Surse: Consortiul  judiciar este format din ginere-socru

Repetăm că printr-o decizie din 21.12.2023, Consiliul de Administratie al Romaero a decis transmiterea la Tribunalul Bucuresti a cererii de deschidere a procedurii de insolventa la solicitarea debitoarei. În calitate de administrator judiciar este un consortiul format din Trust Insolvency Filiala Cluj și Synergy Partners.

O problemă descoperită de sursele DigiEconomic.ro este că renumitul judecător Nicu Jidovu,  de la Synergy Partners, o are fiică pe Irina Goronescu, care este soția lui Stefan Goronescu de la Trust Insolvency. Așadar, consorțiul ales să ceară insolvența vechii companii este văzut de sursele noastre ca "o mare familie". 

Povestea unui angajat despre ce s-a întâmplat în ultimii ani: Romaero avea comenzi de la Airbus și Boeing cât nu puteam duce

DigiEconomic.ro a contactat un angajat al companiei, care nu a vrut să apară cu numele, din motive evidente, care ne-a spus povestea ultimilor ani. Redăm integral ce ne-a povestit.

" Domnul ministru a făcut niște numiri dubioase în conducerea unității la începutul lui 2022. Ulterior conducerea a renunțat la relațiile comerciale ale firmei. Au refuzat, de pildă, Ryanair, desi au tras de ei. Să știți că, spre deosebire de Tarom, care are sprijin politic, că sunt numiri politice de la nivel mare, la Romaero a fost ca o casă pe care o aștepți să se dărâme. O lași așa și doar s-or muta în ea oameni fără adăpost care să-i dea foc, la un momendat. Managementul nu mai răspundea clienților. Wizzair a vrut să repare la noi, nu le-au trimis nicio oferta. Ne băteau clienți mari la ușă, mai ales pentru mentenanță. Și pe parte de producție veneau clienți mari, cu programe grele de producție. Din 2022 n-au mai răspuns nimănui. Aceasta companie nu a murit natural! Cum au făcut, sau ar trebui să facă altele de stat, în lipsa performanței. Romaero putea fi la vârful industriei. Făceam servicii pentru cele mai mari companii de avioane din lume, Airbus sau Boeing. Erau prea multe comenzi pentru ce puteam face noi fizic și am fi putut avea comenzi pe 100 de ani de-aici înainte.
Uitați, Aerostar Bacău făcea profit de 15 milioane [probabil, lei n.r.], iar noi nu aveam bani de salarii. Și totuși noi eram mult mai tehnologizați decât ei", ne-a spus angajatul Romaero.

Mai departe, l-am convins să ne spună și despre interesul imobiliar reprezentat de principala companie de reparații de nave a României.

"S-au tot vândut terenuri. Active pe care s-au încasat bani pe care nu i-am vazut. În 2022, sub ministrul Spătaru. Să știți că Aeroportul Băneasa nu are probleme, că e obiectiv NATO. Dar partea din Biharia, are regim de înalțime mai mare. Activele așa-zis excedentare, erau la vânzare atunci", ne-a spus sursa.

A vorbit și despre prejudiciul pe care Romaero ar trebui să-l plătească afaceristului Sindie. "Prejudiciul cu Sindie nu există, de fapt. Romaero n-a știut sau n-a vrut să conteste situația. În perioada când s-a hotărât Sindie să atace compania, la multă vreme după așa-zisul prejudiciu, devenise director comercial Misa Popic, e în mailuri, avem în mailuri că a ținut legătura cu Sindie. El a devenit director comercial pe vremea procesului cu Sindie. Sindie chiar se lăuda prin oraș că o să câștige. Vă dați seama, pe un avion care a costat 1 milion de dolari el a cerut 17", a spus pentru DigiEconomic sursa din interiorul companiei.

Peste 100 de ani de aeronautică

Actuala Romaero SA este o companie cu capital majoritar de stat, care activează în industria aerospațială.

A fost înființată prin Decret Regal în 1920 și de-atunci a funcționat continuu sub diferite denumiri, prima înregistrată fiind Atelierele de Reparații Material Aeronautic (ARMA), în 1927. Înainte de 1989, Romaero Băneasa, pe atunci numită Întreprinderea de Avioane București, a construit 11 aparate tip Rombac 1-11, avion de pasageri, turboreactor, construit după licența britanică BAC, acesta fiind singurul avion comercial cu reacție construit într-o țară din Europa comunistă, cu excepția celor produse în Uniunea Sovietică. Toate au fost cumpărate de Tarom și Romavia, ulterior fiind operate și de către alte companii.

La jumătatea anilor '90, Romaero s-a relansat, specializându-se în producția de subansambluri pentru marii producători de aeronave comerciale. Astfel, în acest moment (mai 2006), fabrica de la Băneasa are contracte cu Boeing, British Aerospace, Elbit, Gulfstream, Finmeccanica, Bombardier și modernizează avioanele Hercules (produse de Lockheed Martin), aflate în dotarea Armatei Române, producând componente pentru Boeing 787 Dreamliner, Airbus A380, precum și pentru rachetele antiaeriene Hawk.