România sărit de borna 1.000 la kilometri de autostradă, dar avansează cu viteza legală în oraș. Doar 48 de km terminați într-un an

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
autostrada
Foto: Profimedia

48 de noi kilometri de autostradă au fost dați în folosință până la sfârşitul anului 2023, arată datele publicate azi de Institutul Naţional de Statistică (INS). Finalizarea unei bucăți din Centura Capitalei A0, a trimis România peste borna de 1.000 de kilometri de autostradă, săptămâna trecută.

N-am ajuns la borna de 1.000 de kilometri de autostradă în 2023, Cu un plus de 48 de kilometri dați în folosință anul trecut, România totalizează o rețea de 997 de kilometri de autostradă, potrivit INS. 

Ministrul transporturilor și infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat la începutul anului, la Digi24, că am terminat anul 2023 cu 88 de noi kilometri. Dar metodologia INS nu ține cont de declarații, ci are specificații clare pentru înregistrarea statistică. Astfel, pentru INS, autostrada înseamnă drumul naţional, rezervat exclusiv circulaţiei autovehiculelor, prevăzut cu două căi unidirecţionale, separate printr-o zonă mediană (gard, marcaj, etc.), cu cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi o bandă staționară de urgenţă şi care nu se intersectează la acelaşi nivel cu alte drumuri sau căi ferate, intrarea și ieșirea autovehiculelor fiind permise numai în zonele special amenajate. În statistica INS sunt incluse doar autostrăzile cu proces verbal încheiat la terminarea lucrărilor.

Cu Centura Capitalei, am sărit în 2024 de mia de kilometri de autostradă

Încă 13 kilometri din Autostrada de Centură a Capitalei A0 Sud au fost daţi săptămâna trecută în circulaţie, iar cel târziu în luna iulie lucrările se vor finaliza şi pe ceilalţi aproximativ 10 km ai Lotului 1 (Glina - Vidra), ceea ce va permite asigurarea conexiunii cu Autostrada Soarelui (A2).

Strict pentru 2024, CNAIR şi Ministerul Transporturilor a anunţă că se vor finaliza 180 de noi kilometri de autostradă şi drumuri expres.

„Vorbim de loturile 1, 2 şi 3 de pe AO, încă 2 km pe A0 Nord (la capătul lotului 2, finalizat dar inaugurat parţial, n.r.), tronsoanele 1 şi 4 de pe drumul expres Craiova-Piteşti, loturile 1 şi 2 de pe autostrada Buzău-Focşani, cel puţin 2 loturi pe Buzău-Ploieşti, plus drumurile expres Galaţi-Brăila şi cel de lângă Oradea”, a spus purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, la începutul anului.

Cum stăm față de țările cu care ne comparăm

La nivelul anului 2022, de când sunt ultimele statistici disponibile din UE în ansamblu, Ungaria avea aproape dublul kilometrilor de autostradă față de România (1.868 km). Bulgaria avea mai puțin decât noi (825 km), dar la un teritoriu care este de peste două ori mai mic. Polonia, cu un teritoriu comparabil, avea 1.802 km. Iar Cehia, țară cu teritoriu mic, avea 1.363 de km terminați. Grecia are o rețea de 2.205 kilometri de autostradă. Pe primele locuri la acest capitol stau Spania (15.825 km), Germania (13.172 km) și Franța (11.751 km).