Sari la conținut

24 de minute | C.P. Tăriceanu: Guvernul de tehnocrați are darul să țină locul cald pentru următorul guvern al PNL

 

Claudiu Pândaru: Avem în următoarele săptămâni pe masa Parlamentului proiectul de buget al noului guvern. Din punct de vedere politic, ALDE va vota bugetul așa cum a venit el?

Călin Popescu Tăriceanu: Primul lucru este că nu îmi place ideea ca cea mai importantă piesă legislativă să fie pe repede înainte. Bugetul nu se poate - dacă vrem să fie serios și să contribuie și Parlamentul - pe repede înainte. Sau se poate, dar cu consecințele negative de rigoare. Ca președinte al Senatului, nu cred că acesta e rolul meu principal.

Ca președinte al ALDE, am câteva observații. Am avut o discuție informală cu ministrul de Finanțe, discuție care nu m-a mulțumit din mai multe motive. Am observat că este un buget la care deficitul crește până la 2,95%. Bugetul seamănă cu cel pe care îl pregătise Cabinetul Ponta. Așa cum pare să fie întocmit, nu este un buget de viziune, ci mai degrabă unul contabil, care pune de colo colo, ca să mulțumească pe toată lumea. 

Se acceptă creșterea de 10% a salariilor, dar nu este menținută creșterea salariului minim la 1200 de lei. Cred că este o mare greșeală să credem că putem construi o Românie competitivă cu argumentul „forță de muncă ieftină”. Pare că bugetul se închide cu câteva „șmecherii”. Se raportează la cifre realizate. Bugetul pe 2015 prevede un număr de 100 de unități, să zicem că a realizat 60. Bugetul pe 2016 se raportează la ce s-a realizat, nu la ce ar trebui să se realizeze. 

Șmecheriile se referă la faptul că, în loc ca cifrele de buget pe 2016 să se raporteze la cifrele planificate pe 2015, se referă al cifre realizate în 2015. Să spunem că bugetul pe 2015 prevede investitii de 100 de unități și realizează 60 de unități. Bugetul pe 2016 se raportează la ce s-a realizat, nu la ce ar trebui să se realizeze. Bugetul pe 2016 nu se raportează la cele 100. De la 60 creștem la 80, e una din șmecheriile practicate. Ne furăm singuri căciula.

O să așteptăm forma finală a bugetului și dezbaterea și ne vom spune părerea. 

Veți vota acest buget în forma asta?

Votul e condiționat de cum va arăta bugetul dacă satisface câteva criterii cerute, menținerea masurilor de liberalizare fiscală decise de Guvernul Ponta, o serie de alte măsuri, o să decidem dacă votăm sau nu. Există posibilitatea, dacă bugetul e satisfăcător, să spunem să votăm, după cum ne rezervam opțiunea de a vota împotrivă.

Mai există coaliție de opoziție?

Pentru buget o să ne consultăm cu PSD. În rest, am avut o discuție cu domnul Dragnea în care i-am spus că mi s-ar părea util să ne coordonăm în continuare în Parlament. 

Dvs. mai aveți 100% convingerea că această coaliție funcționează?

Avem niște interese comune, dar s-ar putea să avem și interese care să nu coincidă în perioada următoare. Dacă vreți un bilanț, cred că sunt mai multe cele care ne țin uniți decât cele care ne separă. 

PSD a avut o poziție de a susține Guvernul la votul de învestitură, punctul nostru de vedere a fost diferit. 

În ce parte a dezbaterii legate de bugetul BOR vă aflați?

Am aflat că printr-o simplă convorbire telefonică lucrurile s-au schimbat. Primul ministru a găsit un acord cu Patriarhul. Mi se pare normal ca Guvernul să ajute cultele în general, în măsura în care are posibilități, să își desfășoare activitatea în bune condiții. Dar unele proiecte mă sperie prin grandoarea lor. 

Vă referiți la Catedrala Mântuirii Neamului. 

Da, mă refer la Catedrală. E un proiect ambițios, BOR are tot dreptul de a-l duce la bună îndeplinire, dar, în același timp, mijloacele financiare pe care le avem, puține, trebuie drămuite cu multă grijă pentru că sunt bani publici.

Cred că pot să vină anumite sume, dar nu cred că sarcina principală a construirii unei astfel de construcții trebuie să vină pe umerii Guvernului, ci poate să vină și din surse private. 

PNL a comandat un sondaj în care la Primăria Capitalei, dvs. sunteți cotat cu cele mai mari șanse. De ce v-au testat pe dvs? Aveti de gând să candidați?

Nu m-ar speria un astfel de proiect, de provocare, pentru că având în vedere și profesia mea de bază - cred că aș putea să-mi folosească priceperea, ca să facem din București un oraș mai bun pentru cetățeni, un oraș în care să se trăiască mai bine. Dar ambiția mea este alta. Ca ALDE să acceadă în Parlament. Să fie reprezentată și în Parlamentul viitor. 

Excludeți total o candidatură?

Dacă mă întrebați așa, nu sunt îndreptate gândurile mele către primărie. 

Când ar trebui să luați o decizie finală în ceea ce privește listele pentru alegerile locale?

La începutul anului viitor, până la 1 martie, ar trebui să definitivăm listele cu candidați. 

Am avut declarații legate de imunitatea parlamentară făcute de dl. Dragnea, care spunea că ar propune eliminarea imunității parlamentare de orice fel din Constituție...

Cred că am fi singura țară democratică din lume care ar inova acest model. Multă lume analizează imunitatea ca un fel de privilegiu. El este privilegiul cetățenilor de a-și păstra reprezentantul pe care l-a ales în Parlament, care să nu poată fi - în mod abuziv - eliminat. Aceasta este esența imunității parlamentare. 

Imunitatea parlamentară e și în Germania, Franța, SUA, peste tot există, la noi percepția e deformată, iar ceea ce se întâmplă în ultima vreme o cataloghez ca o acțiune susținută a DNA de decredibilizare a clasei politice și a parlamentarilor, lucru periculos.  

Dacă mergem pe aria populismului ieftin o să ne gândim că imunitatea trebuie scoasă din Constituție.

Doar nu îl acuzați pe Liviu Dragnea de populism.

Toată lumea care vorbește în termenii ăștia face un populism. Ne confruntăm cu o acțiune de decredibilizare a DNA asupra Parlamentului. 

(...) Arestarea preventivă trebui să fie o măsură excepțională. Ea a devenit o măsură curentă. 

Cei care vă critică spunând că vă opuneți justiției... 

Nu mă opun justiției, pentru că justiția nu e făcută de procurori. Dacă judecătorii decid, asta este. Dar până atunci este o procedură care trebuie urmată. Nu discutăm despre calitatea de parlamentar, ci de cea de cetățean. 

Votul pentru încuviințarea arestării nu împiedică cu nimic mersul înainte al cercetării. Poate fi orice fel de parlamentar. Departe de mine gândul de a mă opune mersului justiției. Parlamentarii trebuie să răspundă justiției. Dar lucrul acesta nu trebuie însoțit de excese sau abuzuri care să încalce drepturile cetățenilor. 

Vorbeați despre decredibilizarea Parlamentului. Dar parlamentarii, mulți dintre ei, sunt...

Corupția este prezentă în toată societatea. Parlamentul nu este decât copia fidelă a societății românești de astăzi. Corupția afectează Parlamentul, Justiția și alte zone. Această acțiune trebuie continuată, dar ea nu trebuie însoțită de derapaje și abuzuri care nu sunt acceptabile într-o țară democratică. 

Ați avut - când a fost anunțat Dacian Cioloș - câteva replici tăioase la adresa formulei guvernului de democrați. Spuneați că tehnocrația ucide democrația. 

Guvernul de tehnocrați este o soluție care, în România, înfrânge două principii. Unu: Democrația reprezentativă - de ce mai votăm Parlamentul, dacă el nu este reprezentativ pentru rezultatul votului cetățenilor? Deci procesul democratic e pus sub un mare semn de întrebare. Cetățenii votează degeaba dacă președintele vine și spune: „Nu mă interesează votul tău, al unui cetățean obișnuit. Pun eu guvernul care cred eu că e bun!”. E și neconstituțional - al doilea element. Constituția prevede ca guvernul să se constituie pe baza consultărilor dintre partide. Președintele a fost încântat. I-am spus că am observat că partidele s-au derobat de responsabilitate și președintele a zâmbit în mod neobișnuit, dar părea că îi place. Dar nu-i bine, nu e sănătos pentru democrație.

Dacă președintele ține la Constituție, nu este soluția care ar fi trebuit. Este un artificiu care are darul să țină locul cald pentru următorul guvern sau premier al PNL. Cred că asta s-a urmărit. 

„O minoritate vocală, strada”, ați mai spus. Doar atât vi s-a părut?

Minoritatea, strada, nu a dat acest guvern. Strada nici măcar nu a fost în măsură să fie luată în considerare și să definească câteva obiective clare în afară de conceptul general de schimbare sau reformă. Mai departe n-am văzut lucruri concrete. Asta nu înseamnă că nu trebuie să ascultăm strada, dar ne întrebăm care e reprezentativitatea celor care ies în stradă să facă o manifestație.

Îl regretați pe Victor Ponta ca premier?

Victor Ponta are un merit foarte important. Că a schimbat modelul economic de dezvoltare al României, bazat pe austeritate, într-un model de creștere economică. A făcut un lucru remarcabil de care românii încep să beneficieze. Cred că românii au apreciat acest lucru. (...) Jocurile de culise riscă să frângă acest parcurs. 

Răspunsul scurt este că da?

Mai degrabă da. Asta nu înseamnă că mandatul lui a fost impecabil. În balanță atârnă mai mult realizările decât insuccesele.