Sari la conținut
News Alert

„24 de minute”. Psihologul Gáspár György: Adulții trebuie să investească încredere în copii

Principalele declaraţii:

Lipsa de respect apare când nici copilul nu este respectat. Dacă unui elev de 8 ani îi spunem că e nesimţit, punem sare pe rana şi-i activăm şi mai mult emoţia. Copilul nu va răspunde ca să dea dovadă de repect, din contră - va fi şi mai rebel.

Interpretăm negativ atitudinea copiilor, ei se comportă aşa pentru că nu se simt bine, nu se simt în siguranţă.

Lipseşte un sprijin real, pentru cadrele didactice - un specialit care să fie în şcoală. Consilierii sunt foarte puţini. 1 la 800 de copii.

Consilierea este esenţială şi e păcat că serviciile sunt livrate nepotrivit. Păcat că nu se înţelege că rolul consilierului şcolar nu e de a-l repara pe copil, ci de a găsi modalitatea de comunicare. Ca să urmărim interesul copilului trebuie să lucrăm cu părintele sau cadrul didactic.

În privinţa etichetărilor, ele nu sunt sănătoase. Sunt diferenţe de la o etapă la alta. Un preşcolar care are între 3 şi 6 ani îşi formează identitatea. Dacă părintele îl critică, va înainta în viaţă cu sentimentul "eu nu sunt capabil". Aşa că, fie va fi pasiv, fie agresiv. Dacă adulţii investesc încredere în copii, laudă copilul, se dezvoltă un sentiment echilibrat.

În cazul violenţei de la grădiniţa Cotroceni: din punctul meu de vedere vorbim de o persoană vunerabilă din punct de vedere emoţional şi cu multe răni sufleteşti. Când un om se implică într-un comportament agresiv aşa grav arată că are sechele emoţionale cu care nu ştie ce să facă. Doamna n-a făcut asta zilnic. Problema e că nu a reuşit să conştientizeze asta. Strategia eficientă e să beneficieze de un specialist şi să înţeleagă gravitatea situaţiei.

Atunci când învăţătorii, profesorii sunt agresivi, impactul poate să fie uriaş asupra copiilor. Un copil speriat la grădiniţă sau şcoală va trăi o panică uriaşă. Dacă copilul poate vorbi cu părinţii este vorba de o sănătate relaţională. După ce expiră sancţiunea, cadrele didactice respective se întorc la catedră, resentimentele care se adună vor creşte şi mai mult şi vor ieşi iar la suprafaţă. Nu e suficient să dăm sancţiuni, ci să le dăm stategii eficiente.

Copilul nu e echipat să facă ceva aşa cum facem noi. Copiii se implică în funcţie de ce au văzut. Adultul trebuie să dea dovadă de un comportament diferit.

Părinţii trebuie să valideze emoţional copilul, să înţeleagă ce s-a întâmplat şi la scoală, să nu sărim la gâtul profesorului, să vedem cum facem ca tensiunea să nu mai existe. e un start bun. dacă cadrul are un echilibru emoţional va evita complicaţiile ulterioare.

Trebuie să conştienzăm că înainte să ne creştem copiii, trebuie să ne vindecăm noi.