Sari la conținut

Cardul controverselor. Un milion de carduri de sănătate au rămas nedistribuite. Protestatarii față de „noua identitate electronică”

Cu câteva zile înainte ca folosirea cardurilor de sănătate să devină obligatorie, un milion de asiguraţi nu au primit încă documentele. Oficialii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate insistă ca medicii de familie să finalizeze distribuţia în cazurile în care poştaşii nu i-au găsit pe destinatari.

Cardurile ajung la medicii de familie într-o cutie, pe numele fiecărui medic de familie, puse în ordine alfabetică. Deci, va fi extrem de uşor să îl găseşti, să îl iei și să îl înmânezi”, a spus Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.

De cealaltă parte, medicii refuză să se implice în partea de distribuţie. „Legea spune foarte clar: cardul nu face slalom pe unde declară oricine. Câtă vreme legea nu îmi permite mie să iau cardul pe proces verbal de la casă să îl dau pacientului direct, legitimându-l, nu pot face asta”, a spus Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale a Medicilor de Familie.

Refuzul medicilor nu este singura problemă. Cardul a fost şi subiectul unui protest cu strigături.

Sunt peste un milion de oameni care refuză cardul. Unii din motive de conştiinţă, pur şi simplu, unii din motive de conştiinţă religioasă, alţii pentru că au dreptul să refuze procesarea datelor personale după voia altor instituţii”, a spus preotul Andrei Aldea.

„Lumea creştin-ortodoxă e împotriva introducerii cipurilor în acte pentru că e o nouă identitate electronică”, a precizat Tiberiu Galamboş, preşedintele Asociaţiei Civice "Dreptate".

Pentru credincioşii speriaţi de card există totuşi alternativă: vechiul sistem cu adeverinţă de la angajator.

Aş vrea să văd câţi sunt cei care refuză cardul. Din datele noastre, sunt foarte puţini, două, trei mii. Dacă doresc adeverinţa, rămâne adeverinţa. Nu doresc ca cineva să rămână fără servicii medicale pentru faptul ca s-a introdus cardul”, a spus Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.

Tipărirea şi distribuirea cardurilor de sănătate a costat aproape 50 de milioane de euro. Noul sistem electronic de evidenţă a asiguraţilor intră în vigoare de la 1 februarie. Timp de trei luni va funcţiona în paralel cu cel actual.