Sari la conținut

Copiii cu probleme oncologice fac școală în spital

Ăsta e ochiul, aici e urechea. În ureche se află cele mai mici oase din corpul uman”, le explică elevilor de la spital un voluntar Little People.

Aşa îşi petrec timpul între tratamente copiii de la Institutul Oncologic din Cluj-Napoca. În acest moment ei trebuie să recupereze orele pierdute la şcoală. Este şi cazul Ioanei, o elevă de clasa a VIII-a, din Maramureş. De doi ani, de când a fost diagnosticată cu cancer, viaţa ei se împarte între şcoală şi spital.

Din clasa întâi şi până într-a VI-a, Ioana a avut doar premiul întâi. Acum, în clasa a VII-a, a luat un premiu doi şi s-a necăjit”, spune mama Ioanei, Ilişca Tomoioagă.

Acum, noul program îi va permite Ioanei să nu mai piardă materia predată la clasă, iar testele şi tezele le va putea da în spital.

Eu sincer n-am avut ocazia să am şcoală la spital şi din cauza asta a trebuit să îmi amân anumite teste, să îmi amân şi testul Cambridge şi pentru bac am învăţat puţin mai greu”, spune Emi Schipor, fost pacient la oncologie.

Pentru cei mai mulţi dintre ei, tratamentul durează un an, cu întreruperi, dar cea mai mare parte şi-o petrec în spital. Aceasta este o boală care nu afectează în niciun fel intelectul copiilor, cu foarte puţine excepţii”, spune Rodica Cosnarovici, medic şef de secţie la Oncopediatrie.

Medicii de la institutul oncologic vor pune la dispoziţie o cameră de predare. Profesorii vor lucra cu cel mult doi copii odată, datorită diferenţelor de vârstă şi de pregătire ale micuţilor. În total, 21 de copii au fost incluşi în program. Este vorba de elevi de toate vârstele, de la unităţi de învăţământ din 16 judeţe.

„Ei vor rămâne elevi acolo și vor fi imediat reintegraţi în momentul în care se întorc acasă”, spune Valentin Cuibus, inspector şcolar general şef la ISJ Cluj.

Un elev nu poate să fie autodidact la matematică şi atunci este necesră o ghidare a lui în această ştiinţă”, spune Mariana Pop, profesoară de matematică.

Programul va fi unul flexibil, în funcţie de starea în care se află pacientul. Acest tip de predare este reglementat printr-un ordin de ministru din 2011 şi intră la şcolarizarea la domiciliu şi spitale. Inspectorii şcolari speră ca într-un an să se înscrie în program cât mai mulţi din cei aproximativ 150 de copii care ajung anual la Institutul Oncologic din Cluj-Napoca.