Sari la conținut

"Uriașii" care au apărut pe blocurile din Pantelimon

5 kilometri de fire colorate, 6.000 de metri pătrați de acoperișuri pictate, 100 de kilograme de vopsea și un cartier: Pantelimon. Artiști români și internaționali au ilustrat poveștile locuitorilor din cartierul bucureștean nu pe pânză, nici pe pereți, ci pe acoperișuri. Amintiri din anii socialismului sau pur și simplu povești urbane spuse printre blocuri au devenit artă gigantică în cadrul proiectului Uriași de Pantelimon, al organizaţiei Make a Point.

Dacă treci prin sectorul 2 al Capitalei, pe strada Morarilor, nu ai cum să bănuiești ce minuni ascund acoperișurile din jur.

Este nevoie să urci cele 170 de trepte ale Turnului de Apă, devenit Turnul de Artă, pentru a realiza că, "după blocurile gri", există multă culoare.

Robert Obert, artist vizual: „Suntem în Pantelimon, la Postăvăria Română, pe unul din acoperișurile acestui complex. Se-ntâmplă proiectul Uriași din Pantelimon care presupune decorarea tuturor acoperișurilor, mă rog nu chiar tuturor acoperișurilor de aici din complex, după o selecție făcută cu artiști din România și nu numai, și din afară, pe niște teme date și interpretarea unor povești ale oamenilor care trăiesc în cartierul ăsta, și interpretarea lor și transpunerea lor în niște imagini, în niște uriași din Pantelimon.

Pe Robert Obert, street-artist, ilustrator și autor de bandă desenată, l-am cunoscut la lucru pe unul dintre acoperișurile din Pantelimon. Desenul său, cu dimensiuni de 10 metri pe 7 metri, este una dintre lucrările de artă „gigantică" din cadrul proiectului Uriași de Pantelimon. Un proiect care, dincolo de mesajul artistic, spune, prin culoare, poveștile unui cartier „împietrit" în clișee și legende urbane.

Mădălina Roșca, documentarist Make a Point: „Este prima expoziție de street art pe acoperișuri din lume, cred, și este în același timp un proiect unic de community art și collective art. Proiectul ăsta nu e relevant doar pentru Pantelimon pentru că Pantelimonul este emblematic pentru cartierul est-european, așa că proiectul Uriași de Pantelimon este Uriași de oriunde din lume și din cartiere. Este vorba despre povești venite de la oamenii din Pantelimon, despre clădiri și istoria lor, o istorie care nu se știe, în cel mai bun caz este doar o istorie orală și foarte ancorată în multe legende urbane.”

„Uriași de Pantelimon" este un proiect de artă comunitară demarat în anul 2016 și materializat, anul acesta, printr-o vânătoare de povești urbane devenite, ulterior, lucrări de artă. Creatori din întreaga lume și-au cocoțat la propriu măiestria pe acoperișurile din sectorul 2.

Victor Ash este artistul care a realizat celebrul desen mural din Berlin, „Astronaut Cosmonaut"

Victor Ash este un maestru al picturilor murale din întreaga lume, un guru al street-art-ului. Lucrările sale pot fi întâlnite pe pereții marilor capitale din Europa. Este artistul care a realizat faimosul „Astronaut-Cosmonaut" de pe Mariannestrasse, Berlin.

Inspirat de poveștile românilor în perioada comunismului, Victor Ash a ales să picteze, la București, doi locuitori sub plapumă.

Turnul de Artă din incinta Postăvăriei Române a căpătat o nouă față în urmă cu 3 ani. Atunci, creativii de la Make a Point au decis să dea viață unei clădiri industriale cu potențial artistic.

Acum, bucureștenii nu doar că pot privi de sus cartierul Pantelimon, ci au ocazia să descopere și fața nevăzută a blocurilor gri.

În competiția „Uriași de Pantelimon", artistul vizual Nomado a atins un punct sensibil: reabilitarea blocurilor din București.

Nomado, artist vizual: „Am ales o poveste destul de simplă, în care este vorba despre blocurile socialiste, mai exact de balcoanele acestora în care toți locuitorii cartierului își pun rufele la uscat. După cum vedeți în desen, am remarcat la aceste blocuri reabilitarea aceasta termică și culorile țipătoare care au fost folosite și am încercat să pun în discuție acestă problemă. Reabilitarea, de fapt cromatica necontrolată a acestor reabilitări termice.”

Reporter: E un desen mai special, îți amintește de Escher și treptele lui...

Nomado, artist vizual: „Da, desenul meu e mai special deoarece am încercat să creez un desen anamorfic care se citește doar dintr-un punct, mai exact din acest punct de pe cota maximă a turnului. După cum observi dacă te duci jos nu înțelegi nimic din desen, trebuie să urci în capătul turnului.”

Reporter: Tu de câte ori ai urcat treptele ca să-ți vezi propria lucrare?

Nomado, artist vizual: „Cred c-am urcat de vreo 30 de ori până acum, am niște gambe de atlet în momentul de față.”

Primul tramvai electric din București, demolările din anii '80, tineretul și clasa muncitoare din timpul construirii socialismului sunt istorii preluate de artiștii vizuali prezenți la "Uriași de Pantelimon". Printre legendele cartierului, povestea unei femei care a murit după ce a fost trimisă de la fabrică să măsoare radiațiile din cartier, după accidentul de la Cernobîl.

Robert Obert, artist vizual: „Este povestea unei femei care a fost trimisă la un moment dat cu un aparat de măsurat radiații fără echipamente de protecție și alte chestii care ar fi fost necesare, și au trimis-o să măsoare radiațiile pe aici prin cartier. Povestea e puțin mai lungă cu această femeie, dar pe scurt pe mine m-a impresionat o dată ce s-a întâmplat și felul în care a fost spusă, cum a fost ea pusă în situația respectivă, și mai ales repercusiunile pe care le povestește mai în glumă sau mai în serios în scurta povestire pe care am ales-o.”

La câțiva metri de povestea ilustrată de Robert, pe suprafața a 11 acoperișuri, doi francezi, Ella și Pieter, au pictat în urmă cu un an, un uriaș de Pantelimon. Mai exact, un bețiv, inspirat de bibelourile din sufrageriile socialiste. Lucrarea reprezintă și un record pentru sud-estul Europei.

Mădălina Roșca, documentarist Make a Point: „Sunt foarte foarte puțini oameni care lucrează pe acoperișuri de fapt și cei care fac cele mai mari picturi pe acoperișuri au venit la București, au avut o perioadă foarte scurtă între alte proiecte, Ella și Pieter, înainte să meargă în Japonia au venit la București și au făcut cel mai mare uriaș pe un acoperiș și cea mai mare pictură pe un acoperiș din sudul și estul Europei. Este un uriaș gigantic care... ei s-au inspirat din culegerile acestea de povești și practic au făcut un uriaș bețivan, un bibelou, știu și ei despre bibelourile de pe televizor si celebrul bețiv.”

Dacă pe unii i-au fascinat poveștile din perioada României comuniste și elementele decorative din locuințe, pe Nada Krstajic a impresionat-o rețeaua de apă a Bucureștiului, pe care a reprezentat-o într-o horă.

La sfârșitul proiectului, în urma votului vizitatorilor, cea mai apreciată lucrare „Uriași de Pantelimon" a fost rețeaua de fire curcubeu realizată de artista Cristiana Comănici în jurul Turnului de Artă. Un turn care, din luna octombrie, a devenit punctul zero al unui altfel de Pantelimon. Unul mai colorat.

Pe aceeași temă