Sari la conținut

EDIȚIE SPECIALĂ. Filmele românești sunt căutate de public, dar nu există suficiente cinematografe în care să ruleze

Filmele românești sunt premiate la mari festivaluri, dar mulți români nu au unde să le vadă, deoarece sunt orașe în care nu există nici măcar un cinematograf. Acesta a fost unul dintre subiectele dezbătute în această seară, la Cluj-Napoca, de Cosmin Prelipceanu și invitații săi.

România e țara cu cea mai mare creștere în ceea ce privește numărul de bilete vândute la cinema în Europa în ultimii doi ani”, a spus Tudor Giurgiu.

El a povestit că România Film a renovat o sală de cinema la Târgu Jiu și acolo merg acum la film de 10 ori mai mulți oameni.

„Sălile au dispărut, autoritățile au fost ocupate, încercăm să ne transformăm într-un fel de mediatori între primării, să-i învățăm că nu e complicat”, a mai spus Tudor Giurgiu. El a explicat că primăriile, dacă vor să investească în acest domeniu, pot accesa fonduri europene.

Dragoș Bucur este însă de părere că filmele românești au în prezent un număr mai mici de spectatori decât în urmă cu câțiva ani.

„Noi nu am avut filme, erau numai tâmpenii. Poziția Copilului, în schimb, anul trecut a făcut record de spectatori. Cinemaul românesc începe să devină mai divers, se fac comedii și filme horror, începem un pic să ne normalizăm”, a fost replica regizorului.

Un alt subiect discutat a fost și sprijinirea de către stat a cinematografiei românești.

„Stiu că există câteva țări în Europa, ca Franța, care susțin cinematografia națională prin tot felul de legi: ești obligat să difuzezi 7% filme din producția internă. Ar fi nevoie de așa ceva. Când merg în țară cei mai mulți oameni vin la filmele românești. Oamenii nu le văd, nu au unde să le vadă”, a spus Dragoș Bucur.

Pe de altă parte, Anamaria Marinca a arătat că filmul american nu e sprijinit de stat.

„Trebuie să găsim și noi o soluție alternativă. Poate e timpul să începem să găsim bani în altă parte”, a spus ea.

Dragoș Bucur are însă altă opinie: „Comercialul e bun, dar nu foarte bun. Când vrei să faci doar bani începi să faci compromisuri. Faptul că statul încă susține cinema-ul permite filmelor românești să aibă o calitate net superioară filmelor americane”.

De altfel, invitații emisiunii Jurnalul de Seară au spus că cinematografia românească are o foarte bună reputație și în străinătate.

E un avantaj în lumea cinema-ului să fii român. Nu știu dacă e un avantaj să treci granița cu un pașaport românesc, dar când călătorim în scopul unui festival e o onoare să vii din România. Filmul românesc e cunoscut, străinii îl numesc noul val”, a spus Anamaria Marinca.

Olimpia Melinte spune, la rândul său: „E o carte de vizită pentru noi. Peste tot pe unde mă duc lumea mă întreabă câte filme se fac pe an”.