Sari la conținut

BONTON. Ce înseamnă să fii femeie în secolul XXI?

„Avem de luptat şi cu prejudecăţi care sunt foarte vechi, cu mentalităţi patriarhale, cu misoginisme, cu sexisme, dar lupta noastră este un pic mai altfel, poate fi pusă în spaţiul public, putem căuta mai multe voci, ne putem uni mai uşor”, consideră Andreea Molocea, activistă.

Provocările diferă de la persoană la persoană. Camelia Şucu, una dintre cele mai de succes femei de afaceri din România, spune că singura ei luptă este cu timpul.

„Sunt genul de om care are nevoie de mai mult de 48 de ore pe zi. Sunt ocupată, pentru că îmi place să fac lucruri şi când mă apuc de ceva. Este o nelinişte continuă până când reuşesc să pun acel ceva pe calea lui şi să-l înfăptuiesc”, spune Camelia Şucu, femeie de afaceri.

Emanciparea femeilor a venit la pachet cu un număr mare de responsabilităţi.

„Cred că femeia a câştigat ceva, dar familia în acelaşi timp a pierdut ceva. A pierdut grija pe care o femeie trebuie să o aibă de căminul ei”, mai spune ea.

Dincolo de întâlniri, prezentări şi şedinţe, femeile de carieră încearcă să îşi găsească timp şi pentru familie.

„Îmi reproşez de multe ori că nu-mi contabilizeze destul de bine timpul încât să ajung la mama şi la tata care sunt valoarea mea. Familia este pentru mine cea mai importantă valoare”, mai spune femeia de afaceri.

Treptat, femeile au început să ocupe funcții de conducere, până nu demult rezervate exclusiv bărbaților. Cum colaborează la muncă cele două sexe?

„Aș putea spune că aceleaşi probleme pe care le ai, le poţi avea în muncă, cu un bărbat, le poţi avea şi cu o femeie şi toate ţin de acel viciu mai puţin fericit care se numeşte orgoliu”, afirmă Camelia Șucu.

Femeia independentă este o femeie puternică, dar şi mai singură.

„Femeile au căpătat independența asta și nu mai sunt dispuse să îndure. Asta e bine, dar în același timp, dacă se pierde orice fel de dorința de mediere a conflictelor, nici asta nu este bine”, consideră Ileana Vulpescu.

Un studiu efectuat anul trecut arată că aproape 10% dintre români cred că femeile sunt proprietatea bărbatului.

„Să ştiţi că această schimbare de optică ar trebui să se datoreze în primul rând femeilor care să nu mai accepte să fie proprietatea bărbatului, indiferent de mediul în care trăiesc. Atâta vreme cât o femeie consideră că succesul social îi este dat de inelul de căsătorie cu domnul X sau domnul Z care o poartă ca un accesoriu sau ca un pet la diferite petreceri, rolul ei de pet nu poate fi schimbat decât de ea însăşi”, susține Ana Bulai, sociolog.

Sexul slab este astăzi mai puternic ca niciodată. În timp ce femeile se afirmă ca manageri de top, piloţii de curse, doctori sau avocaţi, bărbaţii le fac concurenţă în saloanele de înfrumuseţare. Dar, poate cel mai important este că femeile şi bărbaţii nu trebuie să fie egali, ci să aibă şanse egale.