Sari la conținut

Emisiuni noi la Digi24. „Dă-te la o carte” și „Pastila de limbă”, cu Radu Paraschivescu

Sâmbătă, 7 iunie, de la ora 19.55, şi duminică, 8 iunie, de la aceeaşi oră, cunoscutul prozator Radu Paraschivescu îi invită pe telespectatori în lumea literaturii şi a limbii române.

„Dă-te la o carte” se va ocupa de literatură. „Străină sau română, scrisă de consacraţi sau debutanţi”, spune prozatorul Radu Paraschivescu. „Încerc să apropii cât mai mulţi oameni de plăcerea cititului, să le spun, fără ifose, că o carte e răsplătitoare fie şi pentru că-ţi oferă ţie, cititor, prilejul să trăieşti sute, mii sau zeci de mii de vieţi”, explică Radu Paraschivescu.

Cu Pastila de limbă”, prozatorul, traducătorul şi jurnalistul îşi propune să pună lupa pe greşelile de vorbire pe care le facem zi de zi.

Veţi avea două emisiuni la Digi24, ce vor conţine ele?

„Dă-te la o carte”, în ciuda percuţiei uşor bulevardiere a titlului, nu are nimic vulgar. „A te da la o carte” înseamnă a te apropia de ea, a-i mirosi cerneala, a-i pipăi coperta, a o deschide, a o răsfoi, a te împrieteni cu ea. Emisiunea va fi filmată în librării, parcuri, săli de aşteptare, holuri de hotel, staţii de metrou, gări, agenţii de voiaj, florării, restaurante etc. A doua (mini)emisiune se va numi „Pastila de limbă” şi va pune lupa pe greşelile de limbă pe care le facem din grabă sau din ignoranţă. Nici ea nu are un conţinut aulic şi nu e livrată scorţos şi doct. Nu vreau să pisez lumea cu amănunte care pot părea pedanterii, ci doar să arăt de ce a-ţi vorbi prost limba e o formă de neglijenţă vinovată şi un cusur, sper, remediabil.

De ce Digi24 HD?

Din punctul meu de vedere, Digi24 HD mizează, mai mult decât alte posturi, pe inteligenţa şi discernământul publicului. În plus, e un post căruia îi repugnă istericalele şi pusul poalelor în cap. Or, felul meu de-a fi intră, cred, în acelaşi profil. În al treilea rând, programele de weekend ale lui Digi24 HD acordă atenţie bontonului, bunelor maniere, culturii şi altor zone ale vieţii care mi se par dacă nu prigonite, în orice caz privite cu indiferenţă de alte posturi (sigur, nu de toate). Nu în ultimul rând, colaborez de trei ani cu Digi Sport, fratele atletic al lui Digi24 HD, ceea ce-mi conferă un anume sentiment de apartenenţă.

Mai au nevoie telespectatorii de emisiuni dedicate culturii, cititului?

Pe de o parte, nevoile se provoacă şi se reglează/întreţin cu inteligenţă şi fler. Pe de alta, există nevoi diferite pentru segmente de public diferite. Din punctul meu de vedere, dacă e ambalată atrăgător şi isteţ, informaţia – culturală sau de alt tip – ajunge unde trebuie şi stârneşte reacţii. O pastilă culturală sau gramaticală nu e un somnifer sau o metodă de a-l convinge pe privitor să schimbe canalul. Dacă se întâmplă asta, vina principală o poartă realizatorul, fiindcă nu reuşeşte să-şi trimită mesajul cum se cuvine. Sigur, nu e cazul să plonjăm în timp şi să ne blindăm cu citate din Miron Costin despre frumuseţea şi valoarea cititului. E mult mai la îndemână să găsim cărţi bune şi să le recomandăm celor care, dintr-un motiv sau altul, n-au ajuns la ele.