Sari la conținut

Țara orientală care face legea în Hollywood-ul occidental

 „Se pare că populaţia din China nu este deloc de neglijat!”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

„Ei au foarte multe cinematografe. Am înţeles că s-au construit în 2013 vreo 5.000 de săli de cinema noi, ceea ce e foarte mult!”, spune Adina Chițu, blogger de film.

„Unul dintre principalele motive pentru care cei de la Hollywood sunt interesaţi să aducă filme în China - încasările record! Un foarte mare procent din încasările totale ale filmului vin de acolo!”, spune Angela Georgiana Alexandru, blogger de film.

La Hollywood se poartă... China! Producătorii marilor studiouri americane sunt cu ochii pe ţara Marelui Zid şi poftesc la... buzunarele chinezilor! Sumele venite din vânzarea de bilete din China sunt uriaşe, aşa că Hollywood-ul este dispus să facă ORICE pentru a fi pe placul publicului de acolo. În aceste condiţii, nu este de mirare că o ţară orientală face legea în Hollywood-ul occidental!

„Dacă ne uităm la ceea ce înseamnă piaţa Chinei, la nivelul anului trecut, din ce ştiu eu, încasările de box office din China au ajuns la 6.8 miliarde de dolari, iar în Statele Unite, nordul Americii, undeva la 11 miliarde. Deci este o piaţă care este în creştere de la an la an, vorbesc despre China acum, adică potenţialul ei de creştere este mai crescut decât al nord americanilor, ca să zic aşa”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

Pasiunea chinezilor pentru filmul american a început în anul 1994, când Guvernul din China a adus pe marile ecrane... primul film străin! Era vorba despre „The Fugitive”, cu Harrison Ford şi Tommy Lee Jones. O producţie care, pe atunci, a rupt gura... Beijingului.

„Între 1979 şi 1990, în China existau doar filme de propagandă. Doar asta puteau vedea oamenii la cinema. Şi evident, şi-au dat seama că (...) merg la filme de propagandă şi atunci a scăzut cam cu 80% rata celor care mergeau la cinema, aşa că guvernul chinez s-a gândit să aducă şi filme din afară, pentru a-i atrage pe chinezi să meargă la cinema. (…) Si atunci a existat un mare bum în momentul în care a intrat în cinematografele chinezeşti un film din Statele Unite. A fost „The Fugitive” din 1994”, spune Adina Chițu, blogger de film.

Pentru a împlini pofta publicului pentru film, în China cinematografele au apărut... ca ciupercile după ploaie. Statisticile arată că în această ţară se construiesc 15 ecrane de cinema noi în fiecare zi şi că numărul acestora a ajuns deja la peste 31.000. Potrivit estimărilor, în anul 2017 vor exista 53.000 de ecrane de cinematograf. Ca să vă faceţi o idee despre amploarea fenomenului, continentul nord-american are aproximativ 39.000 de ecrane.

„Chinezii sunt pe locul 2 în ceea ce priveşte încasările de pe urma filmelor şi în special de pe urma filmelor venite din Statele Unite. Cele mai mari încasări în China le-a avut filmul Fast and Furious, s-au încasat mai mult de 300 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă mai mult decât a încasat filmul la nivel global” adaugă Adina Chițu, blogger de film.

Când răsplata se măsoară în sute de milioane de dolari, marii producători fac tot ce pot pentru a se asigura că filmul lor... se vede la cinema. Potrivit legii, doar 34 de pelicule străine au dreptul să ajungă, anual, pe marile ecrane din China.

„Multe dintre blockbusterele din ultima vreme au început să scoată scene sau să adauge scene astfel încât să fie pe placul publicului chinez. Şi nu atât al publicului chinez cât al unui organ de control al filmelor străine. În China există un sistem de cenzură, care este foarte bine controlat de către guvernul chinez şi, având în vedere faptul că în China nu există un sistem de rating al filmelor, guvernul chinez se bazează pe acest organ de control”, Adina Chițu, blogger de film.

Aşa că, înainte să ajungă pe ecrane, din filmele americane se elimină orice secvenţe care ar putea promova, într-un fel sau altul, rebeliunea, violenţa, sexualitatea sau ocultismul. Şi nu numai.

„În recentul Skyfall există o scenă în care un gardian chinez este ucis pur şi simplu întâmplător. Iar guvernul chinez a considerat faptul că această scenă portretizează într-un mod negativ gardianul care trebuia să-şi facă jobul, să fie acolo, prezent şi să nu se lase nicidecum ucis. Şi atunci a fost scoasă în totalitate această secvenţă. Pentru ca World War Z să apară şi în cinematografele din China, a fost scoasă una dintre scene, chiar la începutul filmului, unde se specifica faptul că virusul Zombi a apărut chiar în China. Şi evident a fost scoasă scena respectivă”, spune Adina Chițu, blogger de film.

„Într-unul dintre filmele din franciza Iron Man este introdusă o scenă în care poartă o discuţie un medic de origine chineză cu asistenta. Scena e destul de lungă, nu ştiu dacă înţelegem ceva din dialogul respectiv, practic este un non sens în cadrul filmului, dar a fost introdusă tocmai pentru a sublinia faptul că şi chinezii au meserii importante, sunt foarte stabili în domeniul pe care îl reprezintă...”, adaugă Adina Chițu, blogger de film.

Alteori, în filme se adaugă mici elemente care să ridice în slăvi industria sau turismul made in China.

„Gravity a fost tot unul dintre filmele care au fost scurtate cu acordul producătorilor. Scena de final, când astronautul pe care îl ştim noi, interpretat de Sandra Sullock, se salvează şi naufragiază pe Pământ, este salvat într-o capsulă de origine chineză. S-a dorit astfel promovarea programelor spaţiale în rândul adolescenţilor din China”, spune Angela Georgiana Alexandru, blogger de film.

„Spre exemplu, în cazul filmului „Looper”, una dintre casele de producţie este de origine chineză şi pe fondul acestei colaborări, în scenariu, cât şi în filmul ca atare, a fost modificată una dintre locaţii, în loc să fie Paris a fost Shanghai”, spune Adina Chițu, blogger de film.

Sau, câteodată, se fac modificări subtile, astfel încât filmul să respecte... culoarea locală.

„În Zootropolis, că e ultima producţie pe care am lansat-o noi, a fost vorba de înlocuirea unor personaje, în partea de prezentare a ştirilor. În varianta originală, din State, a fost vorba de un elan, care prezenta ştirile, pe când îl alte state s-a înlocuit acest animal cu unul reprezentativ pe teritoriul respectiv. Şi a fost, de exemplu, pentru China a fost ales panda, pentru Australia şi Noua Zeelandă a fost ales Koala, în Brazilia a fost ales un jaguar, deci... cam aşa”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

Schimbarea atitudinii producătorilor de la Hollywood faţă de China este uriaşă. În deceniile trecute actorii de origine chineză au acuzat deseori studiourile de discriminare. Iată că banii îşi spun cuvântul şi acum Hollywood foloseşte actori chinezi, locaţii de filmare din China, echipe de producţie din Beijing, îşi mută premierele internaţionale la Shanghai şi, în general, face totul pentru a pune mâna pe box office-ul consistent al chinezilor.