Sari la conținut

Tinerii antreprenori fac profit din felicitări personalizate 

Cornelia şi Mihai au un mic atelier în Bucureşti şi vor ca, prin creaţiile lor, să trezească interesul celor care s-au plictisit de felicitările clasice.

Ce facem noi - kirigami - e totul dintr-o bucată, dintr-o singură foaie de hârtie, de aia se şi văd legăturile. Desenăm într-un soft, facem teste, trimitem la print, ne vin printurile şi le tăiem”, spune Mihai Isidor, producător de felicitări.

Felicitările celor doi tineri sunt făcute din carton reciclat și îndoite manual. „Bicicleta”, „Pianistul” sau „Poarta Sărutului” sunt printre cele mai căutate modele 3D. Preţul unei astfel de felicitări e în jur de 20 de lei.

„La început numai prietenii ne sunau pe telefon, le trimiteam noi cum puteam, dar până la urmă am văzut că funcţionează online - lumea cumpără online felicitări. Lucrăm cu curieri, vin la noi, le ambalăm foarte frumos şi le trimitem direct destinatarului”, povesteşte Cornelia Nicolăeasa, producător de felicitări.

Şi Cristina Gheban a făcut din pasiunea pentru felicitări o afacere, din care estimează că va obţine venituri de 30 de mii de euro anul acesta. Mizează în special pe firme, care cumpără felicitări pentru angajați și partenerii de afaceri.

Transmite emoţia, sensibilitatea, gestul acela uman pe care cel care o scrie poate să o trimită mai departe către cel care o primeşte şi de cele mai multe ori satisfacţia este mult mai mare decât mesajul rapid pe Facebook”, spune Cristina Gheban.

În magazinul online al Cristinei se găsesc de la felicitări de 6 lei, până la seturi de 70 de lei, toate realizate din carton reciclat și desenate de tineri artiști.

„Sunt ilustraţii făcute în contur şi noi am încurajat publicul să-şi ia kitul său de felicitări de colorat să şi le personalizeze cum vor şi să-şi spună urările într-o altă modalitate”, adauga Cristina Gheban.

„Voie bună, sănătate, la bătrâni, adulţi, copii şi să ne vedem cu toţii peste anul 2000! pe sticle scrie leac pentru dureri de soacră! leac pentru dureri de şefi şi pentru dureri de buzunar..”, spune Dana Vîlcea, colecţionar de felicitări.

În anii comunismului, copiii erau deosebit de atenţi cu felicitările pe care le primeau sau le ofereau.

Abia aşteptam acel moment când mama, mătuşa, doamna învăţătoare să primească acel mesaj şi poate să-şi ridice privirea către noi şi evident cumva să ne trimită un semnal că a primit mesajul nostru de apreciere, asta conta foarte tare”, adaugă Dana Vîlcea.

Acum, însă, felicitările simple nu mai surprind.

„Nu mai sunt la modă! Iau un mărţişor, o eşarfă, că asta sunt mai la îndemână! Fără felicitare”, mărturiseşte o femeie.

Chiar era o încântare pentru mine să trimit felicitări. Mă gândesc şi-mi pare rău.... acum... prefer, să dau un telefon”, adaugă altă femeie.

Pentru cei care încă mai cred în puterea urărilor așternute pe hârtie, dar care nu găsesc și cuvintele potrivite, editurile vin cu o soluție.

„Cu siguranţă unele dintre cele mai frumoase felicitări le găsiţi în librării. De exemplu, se vând acum felicitări tip carte, cele care conţin deja citate celebre dar şi gânduri frumoase pe care le puteţi adresa celor dragi”, relatează Laura Culiţă, reporter Digi24.

Avem clienţi care ţin neapărat ca felicitarea să se asorteze cu punga şi cu cadoul oferit. Aceasta este o felicitare pe un carton deosebit, pe un carton presat, are elemente în relief, şi asta-i conferă valoare. Are cartonul tăiat, după aceea toate desenele aplicaţiile de pietre sunt făcute manual”, spune Elefteria Popescu, librar-şef.

Potrivit studiilor, piața mondială de felicitări este în declin. Anul trecut, vânzările de felicitări la nivel global au fost de 30 de miliarde de dolari și se estimează că vor scădea cu o treime până în 2020.

Piața autohtonă nu apare în statisticile recente, dar creatorii speră ca românii să redescopere gestul de a dărui o felicitare scrisă de mână.