Sari la conținut

INTERVIU. Regizoarea „Toni Erdmann”: Bucureștiul îmi amintește de Berlinul de Est

Regizoarea Maren Ade a vorbit la emisiunea „Ca-n filme” despre succesul producției „Toni Erdmann”, motivele pentru care a ales Bucureștiul pentru a filma pelicula și sursele de inspirație ale personajelor din film. „Bucureștiul îmi amintește într-un fel de Berlin. De perioada în care Berlinul de Est încă se dezvolta, atunci când orașul era în continuă transformare, mereu se construia câte ceva nou”, a explicat cineasta. 

Regizoarea a explicat că pelicula nu putea fi filmată în altă țară, și că a scris toate scenele special pentru locuri din București. 

 

„Îmi place foarte mult cinematografia română. E un aspect care mă interesează. Apoi, o știam deja pe Ada Solomon de la HiFilm. Mă gândeam că sunt atât de mulți cineaști talentați aici, nu aveți nevoie să vin eu să fac filme la București. Dar ea mi-a zis că e mai bine ca cineva din afară să vorbească despre această perspectivă a expatriaților. Așa am ajuns să vin in vizită de câteva ori și mi-a plăcut foarte mult aici. Aproape toate scenele au fost scrise pentru un loc anume. Era necesar să fie România”, a spus Maren Ade.

„Am vrut să rămân în interiorul acelei perspective a comunității de expatriați. Dar, de exemplu, acea scenă în care personajul se uită pe fereastra biroului, și se vede acel perete care separă o clădire nouă, modernă, de casa unei familii de oameni săraci. A fost o decizie spontană să includem acel cadru în film”, a adăugat regizoarea.

Filmul pleacă de la relația dintre tată și fiică și modul în care primul încearcă să se apropie de ea. 

„Ideea de la care am plecat a fost această relație dintre tată și fiică. Tatăl fiind un fel de bufon, cineva cărui îi place să joace feste celorlalți. Și apoi el se transformă într-un alt personaj, pentru că nu poate să se apropie de ea în alt fel”, a spus Maren Ade.

Tatăl este un bufon, îi place să glumească mereu. Iubește viața, deși e un bărbat în vârstă și nu e foarte sănătos. Fiica are în jur de 30 de ani, se ia foarte în serios, a uitat cum să glumească. Diferențele între ei sunt foarte mari, dar Maren Ade a reușit să facă ca acest tandem să funcționeze cu succes. 

„Pentru că ei lucrează împreună, se completează reciproc, chiar dacă sunt atât diferiți. Am avut tot timpul în minte faptul că nimic cu adevărat grav nu se întâmplase între ei. Că e o relație normală, dar s-au îndepătat unul de altul. Există încă ceva iubire acolo. Dar e ascunsă într-o cutiuță, undeva. Și întrebarea e dacă mai sunt capabili să deschidă acea cutiuță”, a spus regizoarea.

Maren Ade a povestit că a fost surprinsă de faptul că spectatorii au râs atât de mult când au vizionat filmul.

„Și eu am fost surprinsă că se râde atât de mult. Pentru mine filmul e un amestec de comedie și dramă. Cred că o comedie bună are nevoie de ambele părți. E o mare eliberare atunci când vezi că oamenilor le place filmul tău atât de mult. Eu fac filme cam o dată la 7 ani, deci mă bucur foarte mult când văd că efortul a meritat”, a conchis regizoarea.

Filmul regizat de Maren Ade, care și-a exprimat aprecierea pentru cineaștii români Cristi Puiu și Cristian Mungiu, oferă o perspectivă mai economică asupra vieții în România. 

„Tony Erdman” spune povestea unui tată, care încearcă să se apropie de fiica lui, consultant în București pentru o firmă din Germania. Așa că inventează un personaj alter ego, „Toni Erdman”, și se mută în București. 

Într-una dintre scenele din film, sunt cântărite meritele economice ale mutării în România. Țara noastră, se explică în film, are avantajul unei forțe de muncă tinere, formată din oameni care au studiat în străinătate și care sunt capabili să se adapteze mediului de lucru dintr-o multinațională.

„Toni Erdmann” are în distribuție sunt și actori români. Pelicula a fost recompensată la Cannes și are șanse serioase să câștige Oscarul la categoria „cel mai bun film străin”. De asemenea, este singura peliculă lansată în 2016 inclusă recent în TOP 100 cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC Culture.